NOW SHOWING

OBES, tapi manis. Itulah Siti Ajira. Ada yang panggil Siti, ada yang panggil Ajira. Berjaya di desa dan cemerlang di kota. Namun ujian yang melanda di usia remaja, berterusan hingga ke alam rumah tangga. Kaya, handsome, stylo itulah Farhan. Usahawan aksesoris dan servis kenderaan mewah di suburb KL metropolis. Kedua-duanya anti cinta. Ajira benci lelaki kerana baginya lelaki banyak yang jahat dari yang baik. Farhan fobia perempuan kerana apa yang diperlakukan oleh tunangnya terhadap beliau sangat tidak boleh diterima. Takdir ALLAH mengatasi segala, mereka diisytihar husband & wife dengan klausa perjanjian yang dirangka ikut suka. Maka apabila diterjemah ke realiti alam rumah tangga, ternyata ia mengharu-birukan keduanya.

Tuesday, December 24, 2013

AWEK ABANG POYO BAB17

BAB 17

        KASDINA berada di dapur rumah terrace sewanya. Sebuah dapur yang bersih dan cantik walaupun kecil, wallpaper dindingnya berwarna beige, bertingkap kaca dan berlangsir corak bunga-bungaan halus English Flowers. Di luar tingkap pula ada pasu-pasu bunga yang berwarna putih dipenuhi dengan pokok Morning Glory yang berbunga lebat, cantik dan mempesona. Manakala di atas kabinet dapur kayu pine ada dua pasu pokok Aloe vera yang tumbuh segar. Di  satu sudut, berkilat lebar Rubber Plant dalam pasu plastik besar yang sedia subur sejak beli dari Woolworths, pasar Portebello dua tahun lalu. Sekali-sekala bayu dari luar menghembus nyaman. Begitulah panorama alam yang baru menukar musim dan suasananya beransur-ansur. Tiada lagi cuaca dingin yang membeku, sebaliknya diganti pula dengan putik-putik bunga yang tidak lama lagi akan menguntum, mewarnai landskap bumi dengan warna-warna keceriaan.
        Dua hidangan utama sudah siap. Iaitu, Laksa Kedah dan Spaghetti bolognaise cita rasa Melayu. Macam mana tu yong? Senang saja, tambahkan sedikit rasa pedas dan manis dalam sos, barulah terangkat rasanya, dek non! Kalau ikut original recipe spaghetti bukannya sedap mana, rasa hambar dan kosong saja, maklumlah puak-puak mat saleh nu bukannya kreatif dalam masakan, harap dressing aje lebih. Tak sama dengan orang Melayu masak yang cukup dengan pedas, manis, masam dan masinnya.
        Ting tong, loceng rumah berbunyi berselang. Kasdina Alya bergegas berlari ke arah pintu. Pasti minah dua orang tu yang balik. Suka sangat tinggalkan kunci.
        Pintu dikuak. Bukan minah berdua yang balik. Tapi...
        “Oh, dah sampai semuanya, masuk ya, sila.” Kasdina Alya mempelawa teman-teman June dan Nisa’ masuk ke dalam rumahnya yang tak seluas mana.
        “Assalamualaikum Kak Kas,” seorang gadis manis memberi salam.
        “Waalaikumussalam, masuk dan duduklah,” mereka semua bersalam-salaman dan memperkenalkan diri masing-masing. Kasdina Alya meneliti semua gadis-gadis manis di hadapannya. Semuanya cantik, sopan dan lemah lembut. Sama macam June dan Nisa’. Sejuk perut melihat mereka yang seramai sepuluh orang ni, termasuk June dan Nisa’. Di celah-celah gadis Melayu itu ada pula terselit seorang anak orang putih yang siap bertudung lingkup dan berjubah. Masya-ALLAH. Cantiknya dia. Persis bidadari syurga. Matanya hijau berkilauan bak permata zamrud, senyuman manisnya penuh keikhlasan dan memikat hati sesiapa saja yang melihatnya. Kasdina Alya hipnotis. Betapa cantiknya kejadian ALLAH. Subhanah!
        “Akak dah siap ke hidangannya?” tanya June curious.
        “Dah, jangan risau, cuma akak tengah masak pencuci mulut.”
        “Sorrylah akak. Kami semua datang awal.” Nisa’ menyampuk.
        “No hal punyalah, Nisa’ dan June boleh mulakan usrah, sementara itu akak siapkan hidangan.”
        “Akak nak Nisa’ bantu ke?”
        “Tak payah, akak boleh buat sendiri. Nisa’ teruskan saja usrah tu.”
        “Terima kasih akak, kerana tolong Nisa’ dan kawan-kawan sampai terpaksa mengorbankan cuti akak.”
        “Tak apalah Nisa’, kitakan hidup bagaikan satu keluarga. Kenalah tolong-menolong. Barulah hidup ini penuh erti.”
        “Sayang Kak Kas.” Nisa’ memeluk Kasdina Alya erat. Terharu Kasdina Alya seketika. Terkenang pada Aida yang sekian lama ditinggalkan. Rindu pun berguguran pada Aida adik perempuannya,  dan juga pada keluarganya yang tercinta.
        Usrah yang dijalankan oleh Nisa’ dan June berlarutan sampai lebih satu jam. Bila santapan mula dihidangkan, semuanya nampak teruja untuk menikmatinya, termasuklah anak mat saleh yang sorang tu, Mariam Jamila, cantik namanya secantik orangnya.
        “Sebelum kita menjamu selera, June nak perkenalkan dulu chef kita yang hebat dan cantik ini. Kak Kasdina Alya, housemate June dan Nisa’. Berkerja sebagai chef di Caravanserai Cafe dan masih available.” Kasdina Alya ketawa dengan lawak June, macamlah yang hadir tu semuanya lelaki. Pandai juga June melawak.
        “Terima kasih Kak Kas, kerana sudi masak untuk kami,” ujar gadis yang bernama Farahdiba.
        “Yalah Kas, hidangan hari ini nampak sedap sangat,” puji gadis yang bernama Zahratul Aini.
        “Belum makan lagi dah tahu sedap?” seloroh Kasdina Alya.
        “Betul Kak Kas, tengok pun dah tahu sedap, tak sabar nak laksa akak ni,” gadis yang lain pula menyampuk.
        “Kalau macam tu, jom kita makan, tak payah berlengah lagi,” pelawa Kasdina Alya. Kesemua gadis-gadis usrah itu menikmati hidangan dengan penuh ceria dan gurau senda, termasuklah Mariam Jamila yang sudah pandai ‘shikit-shikit’ berbahasa Melayu.
        “Mariam, boleh ke awak makan makanan yang pedas ini?” Kasdina bertanya dengan simpati bila melihat gadis itu kerap minum Evian.
        “Saya mahu belajar makan pedas, saya suka ini laksa,” sebijik-sebijik bahasa baku keluar dari mulut Mariam Jamila yang kepedasan. Kasihan dia. Kalaulah Kasdina Alya tahu ada ahli usrah June yang berbangsa Inggeris, taklah Kasdina Alya bubuh cili kering banyak mengikut sukatan biasa. At least tak lah pedas sampai ternganga-nganga anak mat saleh ni. Tapi kira tabik spring jugalah pada Mariam Jamila, sebab mampu menghabiskan semangkuk laksa. Bila habis semua laksa dan spaghetti Melayu, muncul pula pencuci mulut Melayu, kuih badak berendam atau buat kata orang sini, The bathing Rhino. Ya le tu, pandai le kamu.
        “Oh, badak berendam,” ujar Zulaikha bersama titis air mata tumpah di pipi sebaik saja si badak berendam yang lemak manis itu masuk ke dalam mulutnya.
        “Eh Zu! waktu makan benda pedas tadi tak pula mengalir air mata awak. Apa pasal makan kuih yang manis ni boleh meleleh air mata?” pelik pula June melihat keadaan sahabatnya.
        “Sebenarnya saya rindukan mak saya. Badak berendam yang Kak Kas buat ni sama sebijik dengan masakan mak saya. Itu yang emo sikit.”  Zulaikha bercerita.
        “Oh, kasihannya dia. Nah makan banyak sikit, biar terubat rindu awak tu.” Kasdina Alya menambah lagi kuih badak berendam ke dalam mangkuk Zulaikha.
        “Alahai ciannya Zu, anak emaklah katakan.” Hanani mengusik.
        “Inilah salah satu kebaikan kita berusrah. Kita dapat bantu-membantu antara satu dengan yang lain. Berkongsi rasa sedih dan gembira dan tegur-menegur bila ada di antara kita yang terkeluar dari landasan, kerana teras agama kita adalah berpesan dengan kesabaran dan berpesan-pesan dengan kebenaran.” June memberi pandangan. Kasdina Alya mendengar dengan penuh ralit. Betul kata June tu, bila berada di rantau orang, hanya kawan-kawanlah saudara terdekat kita, yang akan datang bila dipanggil, yang akan membantu bila diminta pertolongan, dan yang akan menasihati jika kita tersalah jalan. Keluarga, jauh di tanah air dan mereka tidak akan tahu apa yang berlaku.
        “Mariam Jamila, boleh saya tanya awak?”
        “Ya, silakan Kasdina.”
        “Sudah lama awak embraced Islam?”
        “Belum lama, kira-kira baru enam bulan.”
        “Bagaimana pandangan keluarga awak terhadap Islam? Dan bagaimana pula hubungan awak dengan keluarga?” Mariam Jamila tersenyum manis. Terpukau lagi Kasdina Alya seketika. Maniskah pengalamannya dalam mencari sinar Islam?
        “Ibu saya seorang Protestant, ayah saya Atheist. Mereka berdua tidak mempeduli tentang agama anak-anak mereka. Jadi saya tidak pernah menganut mana-mana agama sejak kecil. Tetapi dalam hati saya selalu mencari sebuah makna dalam hidup. Saya cuba mengenali agama Kristian dan Buddha, tetapi ternyata seakan ada sesuatu yang tidak kena dengan kedua agama tersebut. Hidup saya tidak tenang, saya mencari dan mencari, sehinggalah saya bertemu dengan rakan-rakan usrah saya kini. Bila June menghadiahkan saya sebuah buku yang bertajuk, Islam--Answering All Your Problems, saat itu hati saya mula tertarik dengan Islam. Dengan tekad saya berkata inilah agama yang saya cari,” cerita Mariam Jamila dengan panjang lebar.
        “So, bila pula awak mengucapkan syahadah?” Kasdina Alya belum puas mendengar kisah penghijrahan gadis yang asalnya bernama Rabecca Smith itu.
        “Sebelum saya mengucapkan syahadah, saya selalu menghadiri seminar-seminar Islamik dan bertemu dengan saudara Muslim yang baru memeluk agama Islam terutamanya yang berketurunan British. Dari situ saya mendapat ilham, ilmu dan kekuatan untuk menyempurnakan pencarian saya. Pada 2nd Ramadhan 1433 Hijriah saya melafazkan syahadah di hadapan Ketua Imam Khalifa Ezzat di London Central Mosque, Regent’s Park. Masa tu Uncle Yusuf Islam pun ada hadir memberi sokongan. Thanks ALLAH.”
        “Oh luv, welcome to the family.” Kasdina Alya menarik Mariam Jamila ke dalam pelukannya. Rasa kasih dan bersaudara sesama Muslim menyerap jauh ke dalam jiwanya. Sesungguhnya Islam itu bersaudara. Tak mengira bangsa dan warna kulit.
        “Macam mana dengan parent awak, mereka tak marah?” Farahdiba mencetuskan soalan yang sama ingin Kasdina Alya tanya. Kilauan mata Mariam Jamila memancar ke arah Farahdiba yang menunggu jawapan.
        “Of courselah marah, walaupun pada asalnya mereka tidak peduli dengan agama anak-anak, tapi bila saya memilih Islam, mereka membantah. Kata mereka Islam adalah agama terroris, savage dan berbagai. Sah sudah mereka Islamophobia, lalu bermulalah episod sukar. Mereka memulaukan saya, tapi saya tetap berbuat baik dan menghormati mereka.” Ada air yang bertakung pada kelopak mata Mariam Jamila, mungkin sedih mengenangkan saat dia dibuang oleh keluarga. Simpati memenuhi ruang dada Kasdina Alya, begitu juga teman-teman usrahnya.
        “Sabarlah, awak tidak berseorangan. Kami semua adalah saudara awak dunia akhirat. Kalau Mariam Jamila ada masalah, jangan malu untuk minta bantuan. Cakap saja, kami sedia membantu,” janji Kasdina Alya. Teman-temannya yang lain juga mengangguk. 
        “I nak beritahu something, sebenarnya saya ingin menjemput Kasdina ke majlis perkahwinan saya nanti,” penuh bercahaya mata Mariam Jamila sebaik saja dia membuka rahsianya.
        “Hah, you nak kahwin! Bila?” teruja Kasdina Alya mendengarnya. Tak sangka gadis cantik ini dah berpunya. Tapi tak mustahillah, orang secantik Mariam Jamila ni mestilah ramai yang tergila-gila.
        “Weekend ni, kat Regent’s Mosque. Nanti Kas dan teman-teman datang ya.”
        “Insya-ALLAH, saya akan datang. Siapa calonnya?”
        “Pelajar Malaysia juga, sama belajar dengan saya,” terang Mariam Jamila dengan senyum lebar dan pandangan mata yang bercahaya.
        “Ya ke, syukur alhamdulillah, senanglah kita nak berhubungan in the future. Tahniah Mariam Jamila. Bila awak datang ke Malaysia nanti, awak pasti suka tinggal di sana,” ujar Kasdina Alya dengan yakin.
        ‘”Saya juga berharap begitu.”
        “Semoga suami awak nanti dapat mengajar awak menjadi muslimah sejati.”
        “Itulah yang saya harapkan, dan sebab itulah saya memilih dia menjadi pasangan hidup, kerana saya tahu dia boleh membimbing saya menjadi muslimah sejati. Terima kasih atas sokongan.”
        “My pleasure, semoga hidup awak diberkati ALLAH, god bless, ” doa Kasdina Alya pada sahabat yang baru dikenali.











No comments:

Post a Comment