NOW SHOWING

OBES, tapi manis. Itulah Siti Ajira. Ada yang panggil Siti, ada yang panggil Ajira. Berjaya di desa dan cemerlang di kota. Namun ujian yang melanda di usia remaja, berterusan hingga ke alam rumah tangga. Kaya, handsome, stylo itulah Farhan. Usahawan aksesoris dan servis kenderaan mewah di suburb KL metropolis. Kedua-duanya anti cinta. Ajira benci lelaki kerana baginya lelaki banyak yang jahat dari yang baik. Farhan fobia perempuan kerana apa yang diperlakukan oleh tunangnya terhadap beliau sangat tidak boleh diterima. Takdir ALLAH mengatasi segala, mereka diisytihar husband & wife dengan klausa perjanjian yang dirangka ikut suka. Maka apabila diterjemah ke realiti alam rumah tangga, ternyata ia mengharu-birukan keduanya.

Tuesday, December 24, 2013

AWEK ABANG POYO BAB 18

                                           BAB 18

       AHAD yang permai, keceriaan menyelubungi residentnya di Brondesbury Road, Queens Park. Kasdina Alya bersama rakan serumahnya yang seramai lima orang itu sedang bersiap-siap untuk menghadiri hari bahagia sahabat mereka. Kesemua anak dara Asia Tenggara itu nampak cantik dan anggun dengan pakaian masing-masing, terutamanya Kasdina Alya yang mengenakan jubah hitam dan tudung gaya masa  kini. Tudung Syria Chiffon Wardah. Cantik sangat. Rasanya, siapa yang melihat pasti terpikat. Maklumlah selama ini selalu saja ke hulu ke hilir dengan jeans dan boot, tapi hari ini berlainan sekali. Cantiknya bagaikan bidadari dan anggunnya bagaikan puteri.       
Kasdina Alya bersama gengnya yang sudah pun ‘comei’ sama-sama menapak ke Queens Park Underground. On the way, sempat jugak mereka singgah kat newsagent yang kebetulan hampir dengan stesen. Beli Sunday Mirror, Snickers chocolate bar, Twix, Ribena dan pisang montel buat lapik perut. Tidak menunggu lama, tren southbound pun sampai. Boarding tren Bakerloo Line, melintasi beberapa stesen dan turun di stesen Baker Street. Keluar dari Baker Street Station, mereka menaiki bas menuju ke Park Road. Perjalanan tidak mengambil masa yang lama, kerana pada awal pagi tak ramai yang turun naik bas, kebetulan Sunday, majoriti masih berdengkur. Sarah kemudian membunyikan bell, apabila sudah kelihatan minaret dan kubah keemasan masjid dari jauh.
Kasdina Alya dan kawan-kawan turun dari bas, kemudian mereka melintas jalan di mana tersergam indah masjid merangkap Islamic Cultural Centre yang juga dipanggil Regent’s Park Mosque atau London Central Mosque itu. Warna kuning keemasan kubahnya sudah cukup membuat hati terpanggil untuk mendekatinya. Terasa megah dan gah dengan kubah bulat yang bercahaya serta tiang menara tinggi yang tegak berdiri. Bangga sangat menjadi penganut Islam yang mampu beriman dan beramal walaupun hidup di tengah-tengah masyarakat yang didominasi bukan Islam. Bangga sangat saat azan berkumandang di ceruk-ceruk yang ada penghuni bukan Islam, yang tak faham sepatah haram pun perkataan arab yang dilaungkan.
Sebaik saja melangkah masuk ke dalam kawasan masjid, mata Kasdina Alya berpusing-pusing melihat panorama dan persekitaran masjid yang luas, tenang dan mendamaikan. Sejuk mata memandang. Di tengah-tengah bangunan masjid atau ICC itu ada kawasan lapang yang tidak berbumbung, khusus untuk memudahkan mana-mana penganjur membuat pameran atau apa-apa saja aktiviti, termasuklah walimatul urus. Kebetulan pula waktu Kasdina Alya dan teman-temannya sampai, ada expo Halal Fest Malaysia yang di kelola oleh Malaysian Trade Commission London. Apa lagi, rasa macam balik kampunglah bila jumpa makanan Melayu dan berkumpul dengan orang-orang Melayu. Aduh... terubat rasa rindu ini.
“Jomlah Kas, cepat sikit. Acara dah nak mula ni.” Sarah menegur Kasdina Alya yang nampak kemaruk barang-barang dari Malaysia.
“Nantilah kejap, masih ada masa lagi kan?”
“Kau ingat, Tok Imam tu nak tunggu kau tiba, baru nak mulakan akad nikah?” Sarah masih tak puas hati.
“Yalah, yalah... kau ni potong stim betullah.” Kasdina Alya buat-buat marah sambil meneruskan perjalanannya menuju ke dewan solat.
“Alah, karang pun boleh tengok, kan?”
“Mana tahu, karang aku tak sempat tengok.” 
“His... kau orang berdua ni diam boleh! Ini masjid, respect sikit,” tegur Saly serius. Kasdina Alya dan Sarah saling berpandangan dan kemudiannya tersenyum.
Sebaik saja sampai di dewan solat, Kasdina Alya dapati Mariam Jamila dan beberapa orang kawannya sudah berada di situ. Mereka yang datang bersalaman antara satu sama lain. Termasuklah dengan beberapa orang dari komuniti Islam British. Mungkin keluarga angkat Mariam Jamila.
Oh Mariam, you look beautiful,” puji Kasdina Alya ikhlas sebaik saja memeluk si pengantin yang berseri-seri. Mariam Jamila tersenyum manis.
“Cheers Kasdina! you look gorgeous, like an angle.”
“Oh yeah? Thanks very much.” Senyum Kasdina Alya sampai ke telinga.
 “Mana pengantin lelaki?” tanya Sarah.
“Belum sampai lagi, katanya dalam perjalanan,” terang Mariam Jamila tenang.
“Akad nikah pukul berapa?” tanya Sarah lagi.
“Dalam jadual pukul 9.00 pagi. Kenapa, awak ada hal ke?”
“Bukan itu maksud saya.” Sarah mula tersengih bila Kasdina Alya menjeling.
“Kiranya kami ni datang awallah ya?” Sarah ketawa sendiri. Mariam Jamila terkebil-kebil memandang, tak faham dengan maksud ketawa Sarah.
“Lain kali, kalau ada jam tangan, pakai, biar senang tengok masa, tak adalah kelam kabut tak tentu arah,” sindir Kasdina Alya. Sarah ketawa mengekek dan teman-teman yang lain senyum.
“You all dah breakfast ke belum?” tanya Mariam Jamila.
“Kami dah makan sedikit, alas perut dalam perjalanan tadi,” jawab June.
“Kasihannya, tentu you all lapar. Tapi lepas akad nikah nanti ada sedikit jamuan untuk teman-teman.”
“Siapa yang masak?” tanya Kasdina Alya.  
“Sebenarnya acara perkahwinan ini dan kendurinya telah diuruskan oleh Islamic Central Center. Kita berikan saja maklumat dan bayaran, semuanya beres,” cerita Mariam Jamila. Kasdina dan teman-teman mengangguk faham.
“Bagus juga kahwin kat sini ya. So simple, tak payah hantaran berdulang-dulang bagai. Tak payah tumbangkan lembu atau kerbau. Buat secara sederhana saja. Taklah nampak nak menunjuk-nunjuk dan riak. Tak adalah pengantin lelaki menanggung hutang bank yang banyak akibat hantaran perkahwinan yang mencecah belasan ribu. Kasihan pengantin lelaki, kalau kekal bahagia tak mengapalah juga, tapi kalau setahun kahwin dah bercerai, amacam? Sungguh tak berbaloi-baloilah.” Nisa’ memberi pandangan tanpa diminta. Bernas betul buah fikirannya, walaupun dia jarang-jarang bersuara. Once berkokok, memang gem! Termenung Kasdina Alya seketika. Memang betul cakap Nisa’, sekarang hantaran kahwin dah cecah belasan ribu. Banyaknya duit nak kena pakai. Kalau tak ada duit, macam mana? Hah... yang tu lah dok buat maksiat zina tak sudah-sudah tu. 
“Hei Kas, kenapa termenung? Ada cadangan nak buat majlis perkahwinan kat sini ke?” Saly menyakat. Kasdina Alya menyengih.
“Banyaklah kau punya majlis kahwin, pasangan pun aku tak ada,”  tukas Kasdina Alya.
“Abang handsome kan ada,”  usik Saly lagi.
“Hiss kau ni, mamat tu tak ada kena-mengena dengan akulah, jangan sebut nama dia boleh tak?” marah Kasdina Alya. Rasanya, pantang betul kalau nama mamat poyo tu disebut-sebut di hadapan dia. Berbulu saja lubang telinga ni.
“Aaleh kau ni, abang handsome dah selamatkan dia pun masih nak menyombong, jual mahal,” cuit Saly lagi.
“Eh, eh... rombongan pengantin lelaki dah sampai. Tu ha...” Sarah menunjuk ke arah rombongan pengantin lelaki yang sedang menapak masuk ke dewan solat dan seterusnya  duduk menghadap pihak pengantin perempuan. Segak sekali pengantin lelaki, bak kata pepatah bagai pinang dibelah dua, sama cantik dan sama padan. Moga berbahagialah kedua mempelai ini dalam rahmat dan lindungan ALLAH.
Tiba-tiba dada Kasdina Alya bergegar kencang, bagaikan gunung berapi yang nak meletuskan laharnya. Dalam situasi stres yang tidak diundang, dirinya kala ini dalam kondisi adrenaline rush. Tangannya terus jadi terketar-ketar dan fikirannya mula bercelaru. Tindakan apakah yang harus dia lakukan. Duduk Kasdina Alya mula tidak senang, kerap merubah posisi, terasa panas dan membara. Kalih ke kanan terasa resah, kalih ke kiri juga lagi parah. Kalau diikutkan hati nak saja dia berlari ke luar masjid saat ini juga.
Tak sangka, dan  sungguh tidak diduga. Kalaulah dia tahu akan bertemu dengan lelaki yang paling dia benci itu di sini, sudah pasti dia tidak akan datang ke mari. Dalam rombongan pengantin lelaki yang seramai lima belas orang itu, terselit pula lelaki tak guna tu. Pandangan matanya tertangkap ke arah Rafizi yang telah lama memandang ke arahnya. Mata bertentangan buat seketika, ombak kebencian membadai kembali. Benci sangat pada Rafizi dan keluarganya kerana peristiwa hitam berduri itu tidak pernah lari dari memorinya.
Sebaik saja upacara akad nikah selesai, Kasdina Alya meminta diri dengan tergesa-gesa. Alasannya hendak ke bathroom. Biarlah, kalau selepas ini Mariam Jamila tertanya-tanya ke mana dia menghilang dan tak sempat merasai lauk kendurinya, atau Sarah dan Saly bermulut bising kerana terpaksa balik berasingan. Apa yang dia tahu, dia tak mampu berada dalam satu majlis dengan lelaki yang dibencinya, nak termuntah rasanya. Kenapalah takdir mempertemukan lagi dia dengan lelaki haprak itu.
“Kas, tunggu!” ada suara yang memanggilnya. Kasdina Alya menoleh. Ya ALLAH, mamat tu mengejarnya dari belakang. Apa lagi, bertambah lajulah hayunan kaki Kasdina Alya, kalau boleh nak saja dia berlari, tapi tak boleh kerana masih dalam masjid.
Keluar saja dari bangunan masjid, Kasdina Alya terus mempercepatkan langkahnya. Tak ingin dia bertemu dengan Rafizi walaupun lelaki itu tak henti-henti memanggil namanya. Kasdina Alya berlari tapi Rafizi sempat mengejarnya. Dah nampak macam cerita Hindustan, saat hero mengejar heroin. Nasib baik tak ada bukit, kalau tidak, jenuh! Bengong, kau kejar aku buat apa? sumpah Kasdina Alya dalam hati, marahnya makin tak bertepi. Tiru Dil To Pagal Hai ke ape, apa kes! Buat malu saja. Bukan tak ada orang yang melihat, maklumlah ada expo di perkarangan masjid. Pasti ada mata yang memandang, tak kira mata yang mengenalinya atau pun tidak.
“Lepaskanlah!!!” marah Kasdina Alya sebaik saja Rafizi dapat  mencengkam lengannya.
“Okey, kalau saya lepas, awak jangan lari,” arah Rafizi.
“Suka hati akulah, kau ni sebenarnya nak apa?”
“Saya nak minta maaf dari awak, kenapa awak lari?” Senangnya mamat ni bercakap.
“Aku tak kenal kau. Kau siapa?”
“Kasdina please! selama ini saya betul-betul menyesal. Saya ke kampung awak, tapi awak dah tak ada.”
“Aku tak kenal kau, lepaskan aku!!!” kasar suara Kasdina Alya menyentak.
“Kas, maafkanlah saya. Saya banyak dosa dengan awak.”
“Lebih baik kau lepaskan aku, kalau tak aku jerit dan tuduh kau nak buat sesuatu yang tak baik pada aku.” Kasdina Alya memberi arahan tanpa melihat seinci pun wajah Rafizi, kalau boleh melihat bayang pun dia tidak sudi.
“Kas, dengar dulu. Saya hanya nak minta maaf dari awak.” Rafizi masih belum berputus asa.
“Satu.. dua.. tiga.. to...” Rafizi melepaskan pegangan lengan Kasdina Alya. Gadis ini memang betul-betul memaksudkannya. Ha... tahu takut. Tanpa membuang masa Kasdina Alya terus berlalu dari situ dan mempercepatkan langkahnya sekali lagi. Dia ingin pulang terus ke rumah dan ingin melupakan peristiwa malang hari ini. Nasibnya malang kerana tidak dapat meraikan hari bahagia Mariam Jamila bersama teman-teman, apalagi untuk menikmati hidangan Nasi Arab, jamuan kenduri Mariam Jamila. Huh... cenangau punya jantan. Buat menyusahkan hidup orang saja. Kenapalah jantan itu muncul lagi di hadapannya dengan hasrat minta maaf segala. Tak perlu hadir untuk minta maaf dan minta ampun, kerana bagi aku, kau telah lama mati.
                                








No comments:

Post a Comment