NOW SHOWING

OBES, tapi manis. Itulah Siti Ajira. Ada yang panggil Siti, ada yang panggil Ajira. Berjaya di desa dan cemerlang di kota. Namun ujian yang melanda di usia remaja, berterusan hingga ke alam rumah tangga. Kaya, handsome, stylo itulah Farhan. Usahawan aksesoris dan servis kenderaan mewah di suburb KL metropolis. Kedua-duanya anti cinta. Ajira benci lelaki kerana baginya lelaki banyak yang jahat dari yang baik. Farhan fobia perempuan kerana apa yang diperlakukan oleh tunangnya terhadap beliau sangat tidak boleh diterima. Takdir ALLAH mengatasi segala, mereka diisytihar husband & wife dengan klausa perjanjian yang dirangka ikut suka. Maka apabila diterjemah ke realiti alam rumah tangga, ternyata ia mengharu-birukan keduanya.

Monday, November 23, 2009

bab 6 Cinta Seindah Mimpi

BAB 6

Maira berpusing-pusing di hadapan cermin almari solek , sesekali dia membelek-belek mukanya yang sememangnya licin,putih dan gebu itu. dia tersenyum puas,sekurang-kurangnya dia masih cantik walaupun bekerja sebagai orang gaji. Maira melihat jam di tangan,dia perlu sampai tepat pada masanya kalau tidak berbakul-bakul bebelan Laili dan Mona, sendat kepalanya nanti.Maira berjalan tenang ke arah datin sekeluarga yang sedang berehat sambil membaca surat khabar di ruang tamu.
“Datin, lauk untuk makan tengah hari telah saya masak semuanya,apa-apa keperluan datin telah saya sediakan,cuma lauk belum saya hidangkan,takut nanti sejuk pula,kalau boleh saya nak keluar sekarang”
“Nak kemana?” menyampuk pula si baran di sebelah datin.
“Nak ke K L,Encik” Maira tunduk, takut pun ada.
“Tak boleh!!” Fansuri melarang keras tanpa mengangkat muka. Maira terperanjat dan datin juga terkerjut.
“Kenapa Fan?, biarkanlah Maira pergi, lagi pun Maira dah beri tahu papa dan mama
minggu lepas”
“Kalau dia pergi siapa nak siapkan makan tengah hari nanti?”
“Semuanya dah siap, tunggu senduk saja. Itu pun takkan Fan tak boleh buat? terang datin,dia hairan dengan sikap Fansuri terhadap Maira, apa saja yang Maira buat semuanya tak kena di mata Fansuri dan sikapnya selalu kasar dengan Maira. Apa yang datin takut Maira tak tahan dengan kerenah Fansuri lalu berhenti,mana lagi dia nak cari orang gaji sebaik Maira tu.
“Tapi bukan kerja kita mama” Fansuri masih berkeras.
“Biarkanlah Maira keluar,bukannya selalu,lagi pun semuanya itu ada dalam syarat dan peraturan semasa beliau memohon kerja dulu” Datuk Zaman mula mencelah setelah dirasakan suasana terasa tegang.Maira tetap diam dan tunduk, hatinya sedih dan marah .Manusia yang tak berperikemanusiaan, hendak saja diajarnya, tunggu kamu!!.
“O.k lah, Maira ikut Abang Sham, kebetulan Abang Sham memang nak ke KL,jumpa kawan bisnes bolehlah abang dropkan Maira kat mana-mana.Cepat sampai cepatlah boleh balik tak gitu?” Abang Sham memperlawa, entah betul-entah tidak dia mempunyai urusan di KL,lantaklah Maira tak perduli,yang pentingnya dia dapat keluar.
Maira mengangkat muka,senyum berbunga di bibir,suasana menyebelahinya,datuk dan datin mengangguk tanda setuju, tapi si baran tengeng terkejut nampaknya.mukanya masam memandang tepat padaMaira.
“Tapi macam mana dengan Nadia ?”
“Tinggal saja dengan mama,lagi pun dia sedang tidur”
“O.Klah kalau begitu.Saya pergi dulu datuk,datin, kalau ada apa-apa hal datin call saja saya” Maira berlalu melintasi Fansuri yang masih merenung tajam kepadanya..
“makhluk macam ni pun ada di atas muka bumi” ngomel Maira perlahan sambil menjeling Fansuri.
“Apa kamu cakap?” tengkingnya marah, kecut perut Maira.
“Eh,,eh,,,,,tak ada apa-apa Encik” menggigil Maira,kaki dan tangannya menjadi sejuk. Menyesal dia mengikut mulutnya yang celupar itu.Kus.........semangat. Akhirnya Maira melangkah membuntuti Abang Sham yang mula keluar dari rumah.
“Terima kasih Abang Sham kerana tolang Maira, tak sangka masih ada orang kaya yang suka menolong orang”
“Yalah,abang kan lelaki melayu terakhir” Abang Sham berlawak dan berderai ketawa Maira.
“Kenapa Maira cakap macam tu?, Maira tersinggung ke dengan sikap Fan tadi?” Maira hanya diam membisu,menggeleng tidak, mengangguk pun tidak mengenangkan sikap Fansuri tadi,apa yang dia rasa terlalu geram dan terlalu benci.
“Sabar ajelah Maira,maafkan lah dia, mungkin dia tak bermaksud untuk menyakiti hati Maira ” Abang Sham seolah-olah tahu ada api yang sedang marak membakar hati ini. Maira menoleh ke arah Abang Sham.
“Kenapa dia jadi macam tu?, Setiap kali jumpa Maira ada saja yang tak kena,asyik nak Tengking Maira saja, macam tak suka saja Maira kerja di rumah datin”
“Oh, tak ada lah macam tu,dia tu sebenarnya anti perempuan, yalah sejak tunangnya lari dengan lelaki lain ke luar negara, tinggalkan dia. Dulu dia tak macam tu,tapi sejak kejadian itu berlaku dia menganggap semua perempuan adalah sama ” Abang Sham membuka rahsia, terkedu Maira dengan cerita yang tak di sangka-sangka.Siapa sangka orang kaya lagi handsome pun kena tinggal oleh tunang, tak heranlah aku yang kapchai sengkek ni boy friend boleh lari.
“Memang patut pun tunang dia lari, garang semacam saja,macam singa” terluah juga apa yang Maira fikirkan.
“Amboi sedapnya mengutuk, dah lupa ke dia tu adik Abang Sham?” Abang Sham mengusik dan Maira menyengih.
“oppss............sorry, terlepas cakap, tapikan Abang Sham, dia tak sepatutny a bersikap sedemikian, seharusnya dia mesti terima itu semua sebagai qada dan qadar, sebab jodoh pertemuan adalah ketentuan Allah, siapa kita untuk mempersoalkannya, lagi pun mungkin ada hikmah disebalik kejadian itu,sebab setiap apa yang Allah jadikan mesti bersebab,tiada satu pun yang sia-sia. Cuba Abang Sham bayangkan, kalau mereka jadi berkahwin dan dia ada anak ,tup....tup....isteri dia lari dengan lelaki lain, macam mana dengan nasib budak tu?, tak ke naya jadinya? dan dia lagilah tak boleh terima keadaan sedemikian” bersungguh-sungguh Maira berhujah dan melahirkan pandangannya, Abang Sham hanya tersenyum sambil memandu dengan tenang.
“Yang Maira marah sangat kat dia tu kenapa?”
“Bukan apa bang, macamlah dia sorang yang pernah kecewa dalam percintaan, habis semua perempuan dianggapnya musuh, jiwa dia tu lemahlah bang, lembik, tak kuat langsung harapkan muka saja handsome,baran pula tu, he.......Maira tak berkenan langsung”
“tapi dia seorang pencinta yang hebat dan seorang yang setia”
“Itu bukanlah pencinta yang hebat namanya, itu ialah pendendam.Seorang pencinta yang hebat ialah seorang yang mempunyai jiwa seni yang halus tap i kuat, sebab cinta itu sebenarnya ialah pengorbanan, kita memberi tapi tak semestinya kita memiliki.Macam cinta sahabat kepada Rasulullah, mereka sanggup berkorban apa saja demi Rasul yang mereka cinta”
“wah......hebatnya Maira, nanti Abang Sham cakap apa yang telah Maira cakapkan

tadi,boleh?”
“Eh,... janganlah bang, nanti runtuh bumbung rumah datin bila dia tengking Maira”
“Tau takut, kenapa dengan abang Maira tak takut?”
“Sebab Abang Sham lain, abang baik,tak sombong, Abang Sham dengan Encik Fansuri
bezanya jauh bagai langit dengan bumi”

“Maira belum kenal kebaikan dia lagi, by the way, lelaki yang macam mana Maira suka?”
“Macam abang,baik, macho dan penyayang, lelaki melayu terakhirlah katakan” terkekeh-kekeh Maira dengan jawapannya yang spontan itu. Padahal jawapan yang sebenarnya dia pun belum pasti.Lelaki seperti apa yang dia idam-idamka.
“Jadi abang ada harapanlah?”
“Harapan apa Abang Sham?” Maira bertanya balik,terasa soalan itu terlalu bodoh,ah…….biarlah.
“Untuk memiliki cinta Maira ?” tanpa berselindung Abang Sham mengucapkan, terkedu Maira dibuatnya.
“Hai ...bang, siapalah Maira ni hanya melukut di tepi gantang saja tak layak seiring dengan abang” Abang Sham ketawa lepas, apa maksudnya Maira tak tahu, Maira hanya senyum cuba membaca reaksi Abang Sham.
“Maira tahu,kenapa kami pilih Maira sewaktu interview dulu?padahal ada calon yang lebih layak dari Maira”
“Tak tahu, kenapa?”
“Sebab abang dan papa tertarik dengan kepetahan Maira bercakap penuh semangat dan amat berkeyakinan serta berani memberikan pendapat”
“Terima kasih bang kerana percayakan Maira, Abang Sham boleh turunkan Maira di Stesen LRT dekat Masjed Jamek?”
“Boleh, Maira nak ke mana?”
“Nak jumpa kawan, lepas tu kami nak tengok wayang,makan-makan dan ke kedai buku”
“Kawan lelaki ke perempaun?” ada kerut di wajah Abang Sham.
“Kalau lelaki kenapa?” Maira mula memasang perangkap.
“Kalau lelaki abang cemburulah”
“Eh, abang ni ada-ada saja lah” tergelak Maira melihat gelagat Abang Sham,macam remaja pula.
“Boleh abang ikut?” Maira terkejut dengan pertanyaan Abang Sham, sama ada Abang Sham bersungguh atau tidak dia tidak tahu.
“Tak kanlah abang nak ikut, nanti apa pula kata kawan-kawan Maira, ha.... itu pun dia orang.O.klah.
“Abang, berhenti saja di sini” riang Maira melihat Laili dan Mona yang sudah tergedik-gedik melambaikan tangan ke arahnya.
“Ya,lah siapalah abang ni, orang tua katakan,mana nak layak berjalan dengan orang muda macam Maira” Abang Sham pura-pura merajuk.
“Salah tu, abang bukan tua, tapi macho, kalau tua tu yang kat rumah, Datuk Zaman,barulah tua.O.klah abang,nanti kita keluar lain kali, kita bawa Nadia sekali tentu dia seronok” Abang Sham senyum puas dengan janji Maira.
“Terima kasih bang!”
“Sama-sama, jaga diri baik-baik tau” Maira senyum dan mengangguk. Maira menutup pintu kereta sambil melambai-lambaikan tangan ke arah kereta yang mula bergerak.
“Amboi...... Maira kaya sungguh pak we baru hang ya?” Mona mula kepo, Maira hanya tersengih.
“ Kok, ya pun nak kepo, berilah salam dulu, ini tidak main terjah saja” Maira mengingati Mona sambil menghulurkan tangan bersalam.
“Sorry le teruja sangat.......siapa nama pak we baru hang tu?, dahlah kaya. Handsome pula, mana kau jumpa?” Maira ketawa melihat gelagat Mona yang tak sudah-sudah keponya, tak berubah langsung.
“Eh, minah, kok ya pun kau nak kepo,jomlah naik atas dulu , jangan berdiri kat tangga ni orang nak lalu ” Laili menepuk bahu Mona,. “Yalah kau ni memang dari dulu sampai sekarang, tak nyempat-nyempat.Gelojoh” Maira Mencelah lalu ketawa mereka pun pecah.
“Aku bukan apa, teruja sangat, sebab kau boleh dapat orang yang lebih dari SI Hasrie mangkuk tu, Maira ceritalah siapa dia?”
“Sebenarnya dia tu anak majikan aku, kira bos aku jugalah,aku tak ada apa-apa hubungan dengan dia,saja dia tumpangkan aku,kebetulan dia pun nak ke KL jumpa clain, puas hati?”
“Tak puas hati lagi, sebab aku tengok dia bukan main mersa lagi dengan kau, macam ada apa-apa”
“Sebenarnya dia baik,seorang yang berbudi tinggi, tak sombong walaupun kaya,penyayang dan caring terhadap keluarga dan orang lain”
“Kira beruntunglah kalau kau dapat tackle dia?” mahu juga Laili meyampuk. Maira Membulatkan matanya ke arah Laili tanda tidak setuju dengan pendapat itu.
“Sebenarnya dia dah berkeluarga, ada anak perempaun berusia 5 tahun, tapi isterinya telah meninggal tiga tahun yang lalu,sakit kanser usus”
“Oh,,....ye ke?.......kasihannya” Laili nampak simpati.
“Tapikan .....inilah peluang kau......duda pun tak apa, masih kacak dan kaya, apa nak lagi”? Minah ni kalau menyakat orang tak pernah berhenti. Maira menjeling tajam.
“Siapalah aku ni, nak memikat enggang di udara,sedangkan aku hanyalah pipit yang hanya Mampu terbang ke hujung dahan saja”
“Bermadahlah pula minah ni” terkejut Maira dengan cubitan di pinggangnya. Mona dan Laili ketawa melihat Maira menjerit dan melatah.
“Betul apa yang aku cakap ni, kalau ada orang DBKL yang nakkan aku pun, dah kira bagus,dapatlah juga aku berlaki” ketiga-tiga gadis itu ketawa serentak ,Mona yang paling kuat ketawa.
“Apa kata kalau abang DBKL tu yang hitam, kau nak juga?”
“India?,eh.......kau jangan melampau,takkan nak bagi aku yang gelap gulita, sebab nanti malam aku tak jumpa cari laki aku”
“Ha...ha......ha....ha.....” ketawa mereka pecah lagi, menyebabkan mereka menjadi perhatian orang ramai yang sama-sama menunggu train. Sejurus kemudian train pun tiba membawa mereka ke perhentian KLCC.

No comments:

Post a Comment