NOW SHOWING

OBES, tapi manis. Itulah Siti Ajira. Ada yang panggil Siti, ada yang panggil Ajira. Berjaya di desa dan cemerlang di kota. Namun ujian yang melanda di usia remaja, berterusan hingga ke alam rumah tangga. Kaya, handsome, stylo itulah Farhan. Usahawan aksesoris dan servis kenderaan mewah di suburb KL metropolis. Kedua-duanya anti cinta. Ajira benci lelaki kerana baginya lelaki banyak yang jahat dari yang baik. Farhan fobia perempuan kerana apa yang diperlakukan oleh tunangnya terhadap beliau sangat tidak boleh diterima. Takdir ALLAH mengatasi segala, mereka diisytihar husband & wife dengan klausa perjanjian yang dirangka ikut suka. Maka apabila diterjemah ke realiti alam rumah tangga, ternyata ia mengharu-birukan keduanya.

Monday, November 2, 2009

bab 4 cinta seindah mimpi

BAB 4

Maira bersendirian di tepi kolam dan air terjun buatan, bunyi deruan air terjun itu

cukup mendamaikan . Suasana rumah yang sunyi dan sepi itu membuatkan Maira tenggelam

dalam kenangannya sendiri. Siapa sangka keadaan boleh berubah dalam sekelip mata, kalau dulu

dia dan adik-adiknya mempunyai seorang ayah tapi kini dia dan adik-adiknya sudah menjadi

anak-anak yatim. Kalau dulu dia mempunyai seorang kekasih yang boleh dijadikan tempat

mencurahkan perasaan, tapi kini dia telah di tinggal bersendirian dalam hampa dan kecewa.

Oh tuhanku, ujian apakah lagi yang akan kau turunkan untukku?, tak mampu lagi aku

menanggungnya tapi aku tiada pilihan kerana aku tahu aku adalah milikmu. Peristiwa sebulan

yang lalu cukup membuatkan Maira menderita,kecewa dan merana. Betullah kata pujanga, cinta

sesama manusia tak akan sampai ke mana,tapi cinta kepada Allah akan membawa bahagia dari

dunia sampai ke akhirat. Tapi suatu pertanyaan yang Maira sendiri tiada jawapannya ialah kenapa Hasrie begitu tega memperlakukannya sedemikian,apakah salahnya selama ini?. Tengah hari itu Mairaa nekad untuk ke kampung Hasrie. Firasatnya kuat mengatakan Hasriea berada di kampungnya sebaba semasa Mairaa mencubaa nasiba menelefona Hasriea di kampung,ada orang yang menjawab dalam telefon mengatakan Hasrie berada di halaman rumah dan dia sibuk sangat. Mungkin hari ini dia dapat menemui Hasrie setelah sekian lama dia tidak dapat menghubungi lelaki itu. Sudah tiga bulan dia tidak bersua muka dengan lelaki itu, ada rindu yang menggunung, ada kata yang ingin disuara dan ada bicara yang ingin disampaikan.

Dalam telefon Hasrie seolah-olah tidak mahu berbual panjang seperti selalu, segala keceriaanya telah hilang, Maira menjadi hairan sendiri. Apakah lelaki itu telah berubah hati?. Sejak abah meninggal dunia tiga bulan dulu Maira tidak dapat menghubungi Hasrie, Dia ingin meluahkan segala kesedihan hatinya pada Hasrie selaku lelaki yang akan melindungi dan mendampinginya tatkala susah dan senang.Tapi Maira hampa. Hasrie tidak pun menghubunginya. Kenapa jadi begitu?. Apakah lelaki itu merajuk dengannya kerana Maira selalu mencari alasan bila Hasrie meminta agar mereka segera berkahwin, mungkin tak , Hasrie selalu faham keadaannya, enam tahun bercinta takkan lelaki itu tak kenal hati budinya?, Hari ini dia ingin memberi tahu Hasrie dia sudah bersedia untuk menjadi isteri kepada Hasrie bila-bila masa pun. Mak juga bersetuju

dengan pendapat Maira. Kata mak dapatlah dia merasa bermenantu seperti orang lain. Maira tersenyum sendiri.

Bila melewati rumah Hasrie hati Maira menjadi tak keruan, jantungnya berdebar kencang, di hadapan rumah Hasrie ada beberapa buah khemah putih dan orang ramai keluar masuk di rumah tersebut, seperti ada sebuah kenduri besar-besaran,kebetulan pula ada lagu selamat pengantin baru yang sedang berkumandang dicorong pembesar suara. Perkahwinan siapakah itu?,setahu Maira Hasrie adalah anak bongsu .Maira memberanikandiri untuk melangkah, dalam kepalanya mula bercambah soalan yanng dia sendiri tidak mahu.

Adakah itu...................... ya Allah, ya Tuhanku, kakinya terpacak di bumi. Tiada upaya lagi untuk melangkah.Dunia berputar,hari yang terang seakan tiba-tiba jadi gelap gulita dan kelam.Memang sah itulah Hasrie kekasihnya yang sedang makan beradab dan bersuap-suapan dengan isterinya dalam pakaian pengantin yang cukup angun dan bergaya.Maira ingin pengsan,mukanya sudah menjadi pucat dan biru, tapi dikuatkan semangat agar dia tidak rebah disitu,dihadapan ratusan tetamu, dia masih ada maruah. Maira ingin menangis tapi disekanya air mata agar tidak tumpah supaya tiada siapa yang tahu hatinya sedang hancur umpama kaca yang terhempas ke batu. Maira menggeleng-gelengkan kepalanya beberapa kali, alangkah teganya lelaki ini mempermainkannya. Kenapa dia tidak diberi tahu?, kenapa Hasrie tidak memutuskan hubungannya dengan cara seorang yang gentleman?, kenapa Maira yang perlu mencari sendiri jawapannya?, sedangkan jawapan yang Maira temui umpama belati yang telah merobek segala isi perutnya. Alangkah kejamnya dia selama ini, Patutlah selama ini terlalu susah untuk Maira menghubunginya.

Dalam perjalanan pulang Maira membawa motosikalnya dengan laju sekali,kebetulan pula hujan turun dengan lebat,dia tak peduli itu semua, Maira meredah hujan bersama dengan air mata yang semakin deras mengalir menuruni pipinya bersatu dengan hujan yang kian menggila.

“Oh my girl, dont be sad”, suara Encik Razie mengejutkan Maira, lamunannya terputus,Maira menoleh cuba mempamirkan senyuman, tapi tetap suram. Encik Razie adalah ayah angkatnya, ayah kepada kawan baiknya Nila.

“Perkara yang lepas biarlah berlalu ,usah dikenang-kenangkan lagi ,tak ada gunanya” Puan Aliza pula menyampuk dari belakang sambil datang membawa segelas jus,kuih dan satu bar coklat.

“Tapi Maira sedihlah mama, kenapalah terlalu banyak sangat perkara yang menyedihkan dalam hidup Maira?, kematian abah saja sudah cukup meruntum jiwa Maira ditambah pula dengan kesakitan yang diberi oleh Hasrie ini, Maira rasa dah tak tertanggung lagi”

“Sabarlah Maira, sesungguhnya Allah sentiasa bersama dengan orang yang sabar. Allah selalu memberi dugaan kepada hambanya yang dia sayang, jangan takut, Allah itu terlalu dekat dengan Maira dan dia tak akan membiarkan Maira begitu saja.Papa yakin Allah pasti mempunyai perancangan yan baik untuk Maira,pasti ada hikmah yang tersembunyi di sebaliknya”

“Betul cakap Papa tu, biarkanlah Hasrie tu, dia tak ikhlas bercinta dengan Maira, dia tak sanggup untuk berkongsi susah dan senang dengan Maira, Dia juga hanya suka pada Maira tapi tidak pada keluaga Maira, buat apa orang yang pentingkan diri sendiri?” Maira mengangkat muka, mungkin betul kata mama.Hasrie tak ikhlas mencintainya. Ah,............biarkanlah lelaki itu pergi,lepaskanlah kenangan bersamanya dan Maira berazam untuk melupakan nama lelaki yang pernah singgah di hatinya suatu masa dahulu, hidup ini perlu di teruskan.

“Apa-apahal pun, nah makan dulu coklat ni” Encik Razie menghulurkan satu bar coklat. Maira menjeling, Encik Razie ketawa lepas ,dia faham maksud Maira.

“Papa sindir Maira ya?”

“Mana ada, nah makanlah,papa beli coklat ni kat luar negara tau, khusus untuk Maira”

“Tu ketawa tu,sindir Mairalah tu” Maira cemberut .

“Ya Allah Maira, betul tak ada, papa kan dah lama kenal Maira, kalau Maira sedih atau tension Maira suka makan coklat, makanlah biar hilang cemberu tu” Encik Razie dan Puan Aliza sama-sama ketawa. Maira umpama anaknya walaupun anak angkat, sayangnya pada Maira macam sayangnya pada anak sendiri, gadis yang cantik di hadapan mereka ini terlalu banyak istimewanya, rugi besar kepada sesiapa yang tidak menyedarinya. Maira mengambil coklat dari tangan papanya dan terus mengunyah seenak-enaknya.

“Mama, bila Nila balik K L?”

“Mungkin esok atau lusa”

“Kenapa dia orang lama sangat balik kampung, apa yang ada di Johor tu?”

“Biarkanlah dia, bukan selalu mereka balik Johor, biar hilang rindu orang tua Shah pada

mereka.

“Maira tidur sini malam ni ya?, temankan mama sebab papa ada makan malam kat luar dengan kawan-kawannya, bolehlah kita sembang-sembang”

“Tak bolehlah mama, Maira tak bawa pakaian, lagi pun pagi tadi Maira pergi interview dan dah dapat pun kerja tu,so nak kemaslah apa yang patut”

“Interview kerja apa?, dengan kerajaan?”

“Taklah, kerja sebagai orang gaji” Maira menjawab polos, sedangkan jawapannya itu telah merubah wajah kedua papa dan mama angkatnya.

“Hah.....biar betul Maira?” Encik Razie dan Puan Aliza terkejut besar, kedua-duanya tercengang. Kini giliran Maira pula yang ketawa.

“Yalah..betul apa, kenapa tak percaya...........?”

“Habis, kerja Maira dekat Syarikat Sinar Gemilang tu macam mana?”

“Panjang ceritanya papa” serentak itu Maira ketawa besar, geli hati masih terasa, terkekeh-kekeh Maira bila mengingatkannya.

“Yang ketawa sorang- sorang ni pasal apa?”

“Sebenarnya Maira dah berhenti dari syarikat tu dua minggu lepas, selepas Maira menumbuk muka bos” Maira bercerita sambil ketawa yang belum reda.

“Kenapa boleh jadi macam tu, beraninya awak ni!” Puan Aliza tak sabar ingin tahu.

“Apa tidaknya,bos Maira tu cuba nak buat jahat dengan Maira, dia ingat Maira ni sama dengan stafnya yang lain,boleh diangkut kesana-kemari dan buat sesuka hati, dia tu bukan lagi buaya tembaga tapi buaya jadian. Suatu hari dia panggil Maira masuk bilik, ingatkan nak bagi tugasan sekali dia cuba nak pegang dan cium Maira, katanya dah lama dia syok kat Maira. Apa nak tunggu lagi Maira sepak lah dia dan tumbuk padu kat mata, hah.....baru padan dengan muka. Lepas tu Maira maki dia dan terus letak jawatan tak teringin lagi nak kerja di situ.Lepas tu mama satu minggu dia asyik pakai cermin mata hitam sebab biji matanya lebam” Maira menghabiskan ceritanya bersama gelak ketawa yang bersambung dengan ketawa Encik Razie dan Puan Aliza.

“Habis,takkanlah nak kerja sebagai orang gaji kot, kerja saja dengan papa. Kerja kat ofis

atau kerja kat kafe,mana-mana saja yang Maira nak”

“Betul kata papa tu, takkan lah kerja sebagai orang gaji, macam tak ada kerja lain. His...awak ni”

“Kerja dengan papa ya, bantu papa kat ofis, sebab Nila tak lama lagi nak ikut suami dia

keluar negara lagi pun nanti bolehlah papa kenalkan dengan anak-anak kawan papa pada Maira”

“Taknaklah, papa ni dak buka agensi cari jodoh ke?”

“His.....budak ni, papa cakap yang betul bukannya main-main”

“ Terima kasih lah papa,mama tapi Maira rasa biarlah Maira memilih kerja ini.Mungkin ada hikmah di sebaliknya, buat masa sekarang Maira tak nak pekerjaan yang terpaksa berjumpa dengan orang ramai lagi pun bukan selamanya Maira nak jadi orang gaji, sekadar mencari pengalaman saja”

“O.klah, apa saja keputusan Maira kami hormati, kami tahu Maira bijak membuat

keputusan”

“Terima kasih papa, mama kerana percayakan Maira, tapi satu lagi permintaan, janganlah papa dan mama memberitahu mak tentang kerja Maira, nanti takut dia salah faham”

“Baiklah” Maira senyum ceria, alangkah beruntungnya dia mempunyai keluarga angkat yang amat menyayangi dan memahaminya,tempat dia mencurah segala rasa sedih, sayu,susah, dan pilu.Keluarga yang sering membantunya dikala susah dan senang padalah mereka tidak mempunyai apa-apa pertalian darah dengannya.


Maira menyuruh pemandu teksi berhenti mengikut alamat yang ada padanya. No 27, Jalan Mawar.Betullah ini rumahnya.Turun dari teksi Maira berdiri di hadapan pintu pagar, terasa cuak untuk masuk, apa tidaknya dengan rumah sebesar dan secantik ini tak tahulah pula bagaimana perangai penghuninya. Maira berkira-kira di dalam hati, tapi akhirnya dia memberanikan diri untuk menekan loceng di tepi pagar itu, alang-alang dah sampai,moh aje yong!,ape keme nak takut.ape ke helnya. Maira bermonolog dalam hati.

Tiba-tiba pintu pagar itu terbuka sendiri. Maira melangkah masuk. Mak oi!........rumah siapakah ini?, alangkah cantiknya rumah dengan halaman yang penuh tersusun indah, ada pargola yang cantik, bunga-bunga ros yang kembang mekar , air terjun buatan yang sedang menderu-deru dan sebuah kolam renang yang besar. Maira pasti penghuninya mempunyai citarasa yang tinggi.

Tapi kenapa rumah ini kelihatan sunyi dan sepi saja, mana tuan rumah dan mana anak-anak

mereka? masih di sekolah agaknya, maklumlah dia datang waktu pagi mestilah masing-masing

ada aktiviti. Belum pun sempat Maira memberi salam dan mengetuk pintu, pintu sudah pun di

buka dari dalam.

“Assalamualaikum, saya Maira”

“Waalaikumusalam, oh, pembantu rumah yang baru tu ya, silakan masuk, pak cik ni tukang

kebun di rumah ini, masuklah !,datin sedang menunggu di dalam ”

“ Terima kasih pak cik ” Maira memberanikan diri masuk ke dalam rumah yang besar dan cantik itu.Tukang kebun itu membawanya berjumpa dengan datin. Hati Maira berbicara sendiri, macam manalah agaknya lagak seorang datin itu ya?, jangan-jangan cengil dan sombong, suka mengarah, entah-entah suka mendera, eeeii........takutnya, minta jauhlah, tapi kalau betullah sikapnya macam tu alamatnya tak sampai sebulanlah aku bekerja di rumah ini, cabut aje le.......

“Datin, ini Cik Maira sudah datang” seorang perempuan yang duduk di atas kerusi roda itu memusingkan kerusinya ke arah Maira. Masyaallah....datin ini lumpuh rupanya, nampak ketara tangan kirinya meringkut dan kaki kirinya tidak dapat di gerakkan.Oh, kasihannya... tak semena-mena ingatannya terhadap arwah abah bertandang kembali, pasti arwah abah dulu menderita seperti ini,bertahun usianya dihabiskan di atas kerusi roda , tak boleh bergerak dengan bebas dan sentiasa mengharapkan pertolongan orang lain. Air mata Maira ingin tumpah tapi diseka agar majikannya tidak tersalah sangka.

“Assalamualaikum datin, saya Maira orang gaji baru”

“Waalaikummusalam, selamat datang, saya Datin Rosnah ”tutur katanya tidak jelas sebab

mulutnya telah menjadi herot ke sebelah kiri.

“Terima kasih datin, saya akan berkerja dengan baik untuk datin dan akan membantu datin

dalam apa saja hal”

“Terima kasih Maira”

Tukang kebun tadi datang membawa segelas minuman untuk Maira, manakala Maira berpusing-

pusing kepalanya mencari kelibat manusia lain selain dari mereka bertiga, takkanlah rumah sebesar ini tak ada orang.

“Maira apa-apa tugas dalam rumah ini Maira boleh tanya pada Pak Man ” Maira mengangguk faham walau pun tak jelas butir bicaranya tapi Maira tahu maksudnya. Patutlah sewaktu interview dulu pihak penemuduga ada bertanya pernahkah dia mengurus orang yang sakit lumpuh?Dan mahukah dia sekiranya majikannya nanti lumpuh?, Maira menjawab dengan berani dan yakin dia sudah biasa mengurus seorang lumpuh kerana arwah abah dulu pun lumpuh dan sesuatu yang mungkin orang lain tak akan faham ialah Maira terpanggil untuk membantu orang yang lumpuh dengan segala ilmu yang dia ada, moga-moga ilmu itu memberi manfaat dan keberkatan. Sepetang di dapur bersama Pak Man banyak perkara mengenai keluarga datin yang Maira tahu, kata Pak Man keluarga datin tak besar, anak datin ada dua orang saja, itu yang peliknya, orang kaya tak ada anak tapi orang miskin anak berlambak. Kata Pak Man lagi anak datin yang sulung sudah berumah tangga tapi isterinya pula telah meninggal dunia, jadilah duda anak sorang, manakala anak datin yang seorang lagi tu masih bujang bekerja di syarikat papanya Datuk Zaman sebagai pengarah.Mungkin petang nanti Maira dapat bertemu dengan mereka.

“Dah lama ke datin tu kena serangan strok?”

“Baru dua bulan, sebelum ini dia sihat saja, biasalah ketentuan Allah siapa yang tahu” betul kata PakMan, kita manusia, siapa yang tahu akan perancangan Allah.

“Habis selama sakit, siapa yang uruskan datin, takkan tak ada orang gaji?”

“Mula-mula tu ada , tapi dia orang tak nak uruskan orang sakit lumpuh ni, jadi terpaksalah Pak Man dan anak bongsu datin yang uruskannya sementara menanti orang gaji baru” kasihan juga ya,.... tapi tabiklah pada anak bongsu datin tu kerana mahu dia mengurus ibunya yang sakit, susah nak cari orang lelaki macam tu zaman sekarang.

Hidangan makan malam pertama yang Maira sediakan ialah tom yam campur, siakap masak tiga rasa,sotong goreng tepung dan daging masak merah. Itu pun apa yang ada dalam peti ais saja,kata Pak Man dia yang membeli semua barang-barang tu dan dia bukannya tahu sangat main redah saja ,tersenyum Maira mendengar Pak Man bercerita,tak kesahlah, yang penting apa yang ada di dalam peti ais tu memudahkan Maira memasak.Bila tiba waktu makan malam Maira mendapatkan Datin Rosnah, bertanyakan samada dia mahu makan di dalam bilik atau makan bersama keluarganya di meja makan,. Datin Rosnah memberitahu dia ingin bersama-sama dengan keluarganya, lalu Maira menyorong kerusi roda datin ke meja makan.


Alangkah terkejutnya Maira melihat Datuk Zaman di meja makan, rupa-rupanya orang yang interview dia hari itu ialah Datuk Zaman sendiri. Maira memberi senyum dan mempersilakan Datuk Zaman makan dan dia membalas senyuman , manakala lelaki yang muda itu hanya diam dan masam saja,tiada sebarang reaksi, takut Maira melihatnya. Mungkinkah ini anak bongsu mereka, seperti yang Pak Man beritahu?, tapi kenapa Pak Man tak cerita yang anak lelaki datin ini sombong dan garang. Di meja makan Datin Rosnah terkial-kial mencuba untuk makan sendiri penuh kepayahhan kerana menggunakan sebelah tangan saja. Oh,...kasihan sungguh, luluh hati Maira melihatnya, bagaikan dia sedang melihat arwah abah yang sedang makan. Maira mengmenghampiri Datin Rosnah.

“Datin boleh saya suapkan untuk datin?” Datin Rosnah melihat tunak ke dalam mata Maira dan Maira senyum ikhlas,kemudian Datin Rosnah mengangguk setuju. Lepas satu-satu suapan Maira ditelan,berselera sungguh dia makan, macam orang dah lama tak makan, begitu juga dengan datuk dan anak lelakinya , bukan main bertambah lagi, mungkin mereka dah lama tak merasa makan di rumah maklumlah tak ada orang yang masak. Tapi yang Maira perasan ialah anak lelaki datin tu sekali-sekala menjeling tajam ke arah Maira, kenapa ya? apayang dia marah?,kenapa? takut aku bagi tulang ikan pada mak kau ke? Tengking Maira dalam

hati .


Keesokan harinya Maira memberanikan diri mencadangkan agar datin membuat sesi urutan terapi untuk, memulihkan urat-uratnya yanng telah tegang itu . Datin bersetuju malah bersyukur kerana ada orang perihatin dengan kesihatannya dan Maira sendiri yang akan mengurutnya.Kata datin sebuah rahmat telah datang padanya,Maira hanya tersenyum.

Maka bermulalah sesi urutan dari hujung kaki sampai ke kepala , terapinya tiap-tiap hari dalam tempoh satu jam saja iaitu pukul 9 pagi hingga 10 pagi itulah jadual yang Maira tetapkan selama dua minggu ini dan sesuatu yang menakjubkan telah berlaku. Jari-jari tangan kiri datin sudah boleh di gerakkan walau pun tangannya masih belum boleh diluruskan. Maira bersyukur kerana usahanya selama ini tidak sia-sia dan yang paling gembira sekali ialah datin sebuah harapan baru telah muncul,semangat untuk pulih berkobar-kobar di hati datin. Di wajah datin mula terpancar wajah yang ceria

No comments:

Post a Comment