NOW SHOWING

OBES, tapi manis. Itulah Siti Ajira. Ada yang panggil Siti, ada yang panggil Ajira. Berjaya di desa dan cemerlang di kota. Namun ujian yang melanda di usia remaja, berterusan hingga ke alam rumah tangga. Kaya, handsome, stylo itulah Farhan. Usahawan aksesoris dan servis kenderaan mewah di suburb KL metropolis. Kedua-duanya anti cinta. Ajira benci lelaki kerana baginya lelaki banyak yang jahat dari yang baik. Farhan fobia perempuan kerana apa yang diperlakukan oleh tunangnya terhadap beliau sangat tidak boleh diterima. Takdir ALLAH mengatasi segala, mereka diisytihar husband & wife dengan klausa perjanjian yang dirangka ikut suka. Maka apabila diterjemah ke realiti alam rumah tangga, ternyata ia mengharu-birukan keduanya.

Monday, December 12, 2011

persis bidadari syurga bab 17


BAB 17

Cuaca panas dari siang membawa bahang sampai ke malam. Aiman turun ke dapur untuk minum air, tekaknya rasa dahaga. Masuk saja ke ruang dapur hatinya tiba-tiba diterpa rasa sayu, sayu sangat, sampai ke hujung hati yang amat dalam.

Sejak Nur Asiah pergi, dapur itu tidak pernah berasap lagi, segala peralatan di dapur masih tersusun kemas tanpa di usik. Segala kenangan bermain di ruang mata, kelincahan Nur yang sedang memasak makanan, membuat minuman ,Nur yang sedang membasuh pinggan mangkuk,mengemas,mengelap dan macam-macam yang dia buat. Aiman tahu walaupun Nur penat menguruskan rumahtangga, tapi Nur tetap melakukan dengan ikhlas, Nur masih lagi mampu menghadiahkan seberkas senyuman untuknya.

“Nur!” Aiman memanggil, bayang-bayang dan halunisasi pun hilang. Nur memang dah tak ada, Nur dah pergi jauh ,entah kemana. Air mata rindu mula bergenang di tubir mata. Kalaulah masa dapat diputar ke belakang, dia tidak akan mensia-sia dan menyakiti Nur, dia tidak akan menduakan Nur, biarpun hidupnya tanpa zuriat,dia tetap memilih Nur , sebab sekarang pun dia tidak sepenuhnya bahagia, malah banyak kepayahan yang dia alami, hatinya selalu bengkak dengan sifat dan kerenah Adura, sehingga saat ini pun Adura masih belum menjenguk muka,padahal malam sudah lama membentangkan hamparannya. Kemanakah Adura? Dia sendiri tidak tahu.

Aiman menuang air ke dalam gelas dan meneguknya perlahan-lahan, sejuk air yang menuruni lurah tekaknya tidak mampu memecah kenangannya terhadap Nur. Terbayang di mata ,Nur sedang menuang air untuknya dan menghulurkan gelas padanya. Ah…Aiman mengeluh berat penuh kekesalan. Kalau dulu dia tak perlu ke dapur untuk segelas air, jerit saja, Nur akan datang segera seperti khadam dan Nur akan melayannya seperti raja. Nur maafkan abang! Aiman merintih,merayu, tapi dengarkah Nur Asiah? Manusia memang begitu, menghargai setelah tiada,tidak dipeduli semasa ada, mencari walaupun tak jumpa, dengan harapan tetap bersua.

Bunyi kriuk pintu berlagu menyebabkan lamunan Aiman terputus, dia tahu ,tentu Adura sudah pulang. Aiman meninggalkan ruang dapur dan menuju ke bilik depan.

“Adura, you pergi mana sekarang baru nak balik?” Aiman menyambut kepulangan isteri dengan sergahan yang keras. Tak nampak pun Adura terkejut , malah dia mempamerkan wajah tak bersalah, selamba badak saja.

“Alah, bisinglah you ni, I keluar sekejap dengan kawan-kawan.”

“Sekejap you cakap? Habis kerja pukul 5 petang, pukul 10 malam baru sampai rumah, sekejap ke tu?” Aiman sudah meninggikan suara, dia sebenarnya jarang meninggikan suara dengan Adura, tapi sejak akhir-akhir ni, Adura telah melampau. Dia buat rumah ni seperti hotel, sesuka hati dia saja bila nak balik, bila nak keluar.

“I bukan pergi mana pun, cuma pergi makan dengan kawan-kawan, takkan itupun tak boleh?”

“Adura, I ni suami you, you tak boleh biarkan I sendirian dan you berseronok-seronok dengan kawan-kawan you, tugas dan tanggungjawab you, pada I dan rumahtangga kita,you understand me!!!” Aiman mula menjerit.Kesabarannya sudah tinggal separuh.

“Eh... boringlah I dengan you ni ,asyik membebel saja,nampak saja muka I, ada saja yang tak kena, kenapa you sekarang, dah tak suka I?” Adura merengus marah lalu mengambil beg tangannya dan mahu beredar. Ada aku kisah?

“Adura! I sedang bercakap dengan you ni, jangan buat bodoh boleh tak?”

“Suka hati I lah, buat apa pun,” marah Aiman sudah mendidih, dia mengangkat tangan.

“Kenapa, nak pukul I, macam you selalu buat pada perempuan bodoh tu? Ingat, sekali saja you pukul I , I akan terus report polis, pukullah!” Adura mencabar dengan berani, Aiman menjatuhkan tangannya semula, sebenarnya dia telah berjanji pada dirinya sendiri, dia tidak mahu lagi menggunakan kekerasan pada isteri-isterinya, dia ingin bertaubat.

“Kenapa takut?” Ya Allah... Adura memang isteri yang durhaka, kuat melawan dan tak dengar cakap. Mungkin ini adalah pembalasan untuk aku. Sudah dapat isteri yang sempurna ,aku buang begitu saja.

“Adura, I ni suami you, you kena hormat,kalau nak kemana-mana kena minta izin. Berdosa seorang isteri melanggar arahan suami.”

“Habis ,you nak suruh I buat apa? Duduk rumah ,jaga makan pakai you? Oh...sorrylah, I’m not like that, macam bini you yang bodoh tu? Tolong sikit…”

“Adura, jaga sikit mulut you tu!” marah Aiman sampai panjang telinganya, marah sungguh-sungguh.

“Eh...sudahlah, malaslah nak bertengkar dengan you, I nak naik atas, tidur lagi baik,” tanpa menoleh pun ke arah Aiman , Adura terus berlalu menuju ke biliknya dengan perasaan panas membara.

Aiman dengan rasa marah dan panas hati terus keluar rumah membelah kepekatan malam. menyejukkan badan yang terasa hangat pijar. dan ingin mengisi perutnya yang sedang lapar.Sebentar kemudian terdengar enjin kereta menderu keluar dari perkarangan dan serentak itu bunyi dentuman pintu rumah yang dihempas keras oleh Adura.

Di tengah malam yang dingin ,Aiman terjaga.Tekaknya terasa perit dan badannya terasa panas, hujung tangan dan kaki terasa sejuk, macam orang demam saja gayanya. Aiman cuba untuk bangun,tapi tak berjaya ,kepalanya terasa berat dan berdenyut.

“Adura! Bangun sekejap ambil air untuk abang.Abang tak boleh bangun ni! Aiman menggerakkan Adura yang sedang nyenyak tidur. Diam tanpa respon.

“Adura…bangun! bangun! bangun!,” Adura menggerakkan badannya saja tapi tidak membuka matanya.Aiman mengejutkannya berkali-kali.

“Apa hal ,kejut I malam-malam buta ni? Ngantuk tahu tak?” marah Adura, seperti orang pemalas dikejutkan sembahyang subuh.Terlalu berat dan payah .

“Tolong ambilkan air dan ubat,abang demam ni.”

“Hiss...kacaulah, ambil sendiri tak boleh ke?” marah Adura lagi, tapi dia bangun juga untuk mengambil air dan ubat. Mukanya masam macam cuka, marah tidur nyenyaknya diganggu. Selepas memberikan ubat dan air ,Adura terus tidur tanpa bertanya keadaan suaminya. Bagi Adura tidurnya perlu cukup,tak boleh diganggu.

Aiman melayan demamnya, sakit badannya menyucuk-nyucuk,mata tak mahu lelap walaupun sudah dipejam, terbayang diruang mata, kebaikan dan kehalusan budi Nur Asiah. Nur Asiah tak akan membiarkan dia kesakitan begini, paling tidakpun dia akan menjelun kepalanya dengan air,biar cepat kebah, atau Nur Asiah akan memicit-micit badannya agar hilang sengal dibadan. Bila dah dekat subuh barulah dia terlelap setelah badannya beransur kebah .

Keesokkan paginya, Aiman bercadang hendak cuti saja, dia perlu berjumpa doktor,takut demamnya melarat. Manakala Adura tetap dengan sikapnya yang tak pedulikan suami dan tidak ambil tahu hal rumahtangga.

Sebaik saja Adura selesai bersiap, dia turun kebawah, ambil kunci kereta dan terus keluar tanpa bertanya akan kesihatan suaminya. Bagi Adura ,dia perlu cepat ,kawan-kawannya sedang menunggu,kalau terlewat pasti ada yang bising, semalam mereka telah berjanji untuk breakfast sama-sama. Tentang Aiman nanti saja dia telefon dari ofis.

Aiman menghantar isteri dengan pandangan yang cukup terkilan, takkanlah tak ada sedikitpun rasa kasihan pada suami yang sedang terlantar. Dimanakah kata-kata sayang dan cintanya selama ini? Dia tak faham,kenapa Adura terlalu mementingkan diri sendiri. Dalam keadaannya yang demam begini, dia amat memerlukan isteri yang boleh menyediakan ubat,makan minum dan sebagainya. Tapi tidak bagi Adura. Adura tidak bersedia untuk itu semua. Adura lebih suka berada di luar bersama kawan-kawannya ,berbanding menguruskan rumahtangga. Berkali-kali Aiman mengutuk dirinya. Kenapa dulu tidak berfikir panjang sebelum berkahwin dengan Adura, mungkin juga kerana dia terjebak dengan hasutan mami yang menginginkan sangat dia berkahwin lain, tapi lihatlah hasilnya. Yang dikejar tak dapat yang digendung berciciran,betul juga kata pepatah melayu, sesal dulu berpendapatan, sesal kemudian tiada gunanya. Aiman meraut muka, hatinya penuh celaru dan keliru.

Aiman memberhentikan keretanya betul-betul di hadapan Klinik Safwan, klinik panel syarikat. Kalau datang pegawai Majlis Perbandaran, pasti keretanya kena saman, sebab bukan tempat letak kereta. Biarlah , Aiman tak kuasa nak cari parking, letak kereta jauh-jauh dan berjalan dalam keadaan tak berdaya ini. Dapat pandu kereta sampai ke klinik pun dah kira syukur.

Bila namanya di panggil, Aiman masuk ke bilik doktor, muka monyoknya dan jalannya longlai, dia benar-benar dalam kesakitan.

“Apa khabar Encik Aiman?” Doktor Hayati memulakan bicara.

“I demam, rasa teruk sangat.”

“Nanti I periksa,” Doktor Hayati memeriksa mengikut prosedur biasa.

“Kenapa I rasa pening,berat kepala dan nak muntah,pagi ni pun dah dua kali I muntah, jangan-jangan keracunan makanan.” Doktor Hayati hanya tersenyum sambil memeriksa tekanan darah Aiman.

“Tak ada kena mengena dengan keracunan, semuanya okay, sesetengah orang memang ada yang terkena penyakit macam you, isteri yang mengandung ,suami pula yang alah.” Aiman tercengang-cengang, tak faham langsung apa yang Doktor Hayati cakap.

“You ada rasa nak makan benda-benda masam tak?”

“Ya, I pun rasa pelik, selalunya I tak suka benda-benda masam ni, tapi sekarang lain benar rasa tekak ni.” Doktor Hayati ketawa.

“Bagus juga ,kalau semua lelaki macam you, kira baru adil, tak adalah semua benda orang perempuan nak kena tanggung.” Kepala Aiman yang dah pening, bertambah pening. Apa bendalah doktor ni cakap.

“Sorrylah doktor, saya tak faham ,apa yang doktor maksudkan?”

“Sebenarnya penyakit you ni ada pada wanita yang sedang mengandung,ianya dipanggil morning sickness ,alahan, terutamanya pada waktu pagi. Tetapi ada sesetengah kes, bila isteri yang mengandung, suami pula yang mengalami alahan. Macam youlah. Patutlah Puan Nur tak ada apa-apa alahan pun,walaupun kandungan dah masuk empat bulan.” Hah...! Nur mengandung? Bagai nak gugur jantung Aiman mendengarnya, darah menyirap naik ke muka, gementar seluruh lutut. Betapa dia terkejut dengan berita itu.

“Maksud you Nur datang buat check up kat sini,” Aiman menjadi teruja, tapi tak boleh nampak excited sangat, takut Doktor Hayati menyedari sesuatu yang pincang.

“Ya, masa tu you, out station, mungkin dia lupa nak beritahu you.”

“Hmmm...Nur tu memang pelupa, bila check up yang akan datang, bolehlah I temankan dia.”

“Nanti , I semak dalam data temujanji,” Doktor Hayati menekan papan kekunci komputernya, kemudian dia menyalin tarikh temujanji diatas kertas dan diserahkan kepada Aiman .Aiman mengambilnya dengan senyum lebar, dalam hati dia bersyukur pada Tuhan ,kerana doanya telah dimakbulkan, jalan untuk mencari Nur sudah terbentang.

No comments:

Post a Comment