NOW SHOWING

OBES, tapi manis. Itulah Siti Ajira. Ada yang panggil Siti, ada yang panggil Ajira. Berjaya di desa dan cemerlang di kota. Namun ujian yang melanda di usia remaja, berterusan hingga ke alam rumah tangga. Kaya, handsome, stylo itulah Farhan. Usahawan aksesoris dan servis kenderaan mewah di suburb KL metropolis. Kedua-duanya anti cinta. Ajira benci lelaki kerana baginya lelaki banyak yang jahat dari yang baik. Farhan fobia perempuan kerana apa yang diperlakukan oleh tunangnya terhadap beliau sangat tidak boleh diterima. Takdir ALLAH mengatasi segala, mereka diisytihar husband & wife dengan klausa perjanjian yang dirangka ikut suka. Maka apabila diterjemah ke realiti alam rumah tangga, ternyata ia mengharu-birukan keduanya.

Monday, December 12, 2011

persis bidadari syurga bab 18


BAB 18

Sudah dua hari Aiman mengambil cuti sakit, jarang sekali Aiman mengambil cuti, baginya menyelesaikan kerja dengan tidak bertangguh adalah kemestian, tapi bila dah sakit begini, badan perlu dilayan dan diberi rehat. Dia semamangnya sedang sakit, sakit hati dengan kerenah dan perangai Adura yang semakin menjadi-jadi, sakit rindu dan penyesalan pada Nur yang sudah tak tertanggung dan sakit badan yang kian menyucuk-nyucuk. walaupun sudah makan ubat,tapi kebahnya tak mahu juga.

Aiman terlentang di ruang tamu keseorangan, Adura dengan alasan yang sama macam semalam telah lama pergi meninggalkan Aiman keseorangan. Kenapa Adura begitu tega melakukan demikian? Adakah ini hukum karma? Entahlah… mungkin juga,kerana dia dulu lebih dari tega memperlakukan Nur.

Sebuah kereta masuk ke garaj memecah keheningan dan kesunyian rumah tersebut. Penghuninya terbaring lesu. Bila pintu dikuak dan salam diberi, baru Aiman tahu, maminya yang datang menziarahi. Mana mami tahu dia tak sihat?

“Ya ALLAH, Aim, kenapa teruk sangat ni? Dah jumpa doktor ke belum?” cemasnya Puan Jamaliah melihat anak kesayangan terbaring lesu .

“Dah mami, tapi tak juga kebah.”

“Biasalah tu demam tengah naik, kadang makan ubat pun tak jadi.”

“Sakit sangat badan Aim,mami.”

“Memanglah, kalau demam semua sendi-sendi kita rasa sakit, sabarlah.”

“Mana mami tahu Aim demam?”

“Sebenarnya, mami rasa tak sedap hati, bila call Aim tak dapat-dapat, hati mami resah semacam saja bila ingat Aim,tu yang mami datang ni. Itulah hubungan batin antara ibu dan anak,” Aiman termenung seketika. Adakah Nur akan merasai perasaan yang sama terhadap dia? Hubungan batin antara suami dan isteri? Tahukah Nur yang dia sedang sakit begini? Ah...mungkin tidak! Aiman termalu sendiri, tak mungkin Nur akan mengingatinya, seorang suami yang kejam dan pembengis, seorang suami yang busuk hati dan kuat cemburu, yang selalu menyiksa mental dan fizikal Nur. Nur, maafkan abang...! Abang menyesal, kembalilah pada abang! Air mata Aiman tumpah satu persatu, terkenang dosanya yang terlalu banyak,makin lama makin banyak air yang turun di lurah pipi.

“Kenapa Aim, sakit sangat ke?” Aiman hanya menggelengkan kepalanya, tak mampu untuknya bercerita tentang derita hatinya. Semenjak Nur pergi, hatinya tak pernah tenteram dan bahagia. Anehnya perasaan, bila dah tak ada, baru rasa kehilangan.

“Aim, kenapa nak? ceritalah dengan mami.”

“Tak ada apa mami, mami boleh tak ambilkan air untuk Aim,” Aiman mengubah tajuk. Dia tak bercadang untuk berkongsi masalah hati dengan mami, kerana dia tahu mami tak akan faham. Puan Jamaliah berlenggang menuju ke dapur dan kemudian datang dengan segelas air.

“Aim, kenapa dapur tu kuat sangat berhabuk? Tak pernah sapu ke?”

“Sejak Nur tak ada, tak ada siapa yang menyapu.”

“Habis Adura tak masuk dapur?” terkejutnya Puan Jamaliah,hah...baru tahu.

“Tak mami, dapur tu tak pernah berasap lagi.” Biarlah mami tahu tentang menantu kesayangannya,yang dibanggakan selama ini.

“Mana Adura pergi ni?”

“Kerjalah mami,” malas rasanya Aiman melayan cakap dengan maminya, badan yang sakit ni pun tak tertanggung.

“Hai dah senja macam ni pun tak balik lagi? Kerja apa tu?”

“Mami, selagi tak malam dia tak balik, dia buat rumah ni macam hotel, sesuka hati dia bila nak balik.” Biarlah dia membuka pekung sendiri didepan mami, biar mami tahu menantu kesayangannya tak sebaik manapun ,kalau nak dibandingkan dengan Nur.Bagaikan langit dengan bumi.

“Hah...betul ke Aim?” ternganga Puan Jamaliah. Kenapa tak percaya ke?

“Buat apa Aim tipu mami? Apa Aim dapat? Dah dua hari Aim demam, ada dia peduli? Itulah menantu yang mami pilih, itulah menantu kesayangan mami. Kalau ada Nur , dia tak akan benarkan Aim sakit sendirian, Nur akan jaga Aim,” sayu mata Aiman membuang pandangan di luar laman dan Puan Jamaliah sepi seketika ,terpukul dengan kata-kata Aiman.

Sebaik saja azan maghrib selesai berkumandang, barulah nampak batang hidung Adura. Baru baliklah tu… Hatinya menjadi kecut bila melihat kereta ibu mertuanya ada di garaj. Bila pula orang tua ni sampai? Bukan dia heran sangat dengan Puan Jamaliah tu, tapi takut lakonannya selama ini terbongkar. Hiss...kacaulah orang tua ni, datang tak bagi tahu. Ah...lantaklah, dia nak cakap apa pun,kalau tahan ,tadah telinga, kalau rasa dah menanah saja lubang telinga ni, tahulah apa aku nak buat.

Bila saja Adura melangkah masuk ke dalam rumah, ibu mertuanya sudah siap sedia tercegat macam polis trafik, manakala Aiman tersandar di sofa.

“Hai...mami, dah lama sampai,” Adura berlagak macam biasa, tunjuk muka tak bersalah.

“Mami dah separuh hari kat sini, kau baru balik? Kau dari mana? Dah malam baru sampai rumah, apalah jauh sangat tempat kerja Kuala Lumpur dengan Cheras ni?”

“Alah, Adura keluar makan dengan kawan-kawan lepas kerja, bukannya kemana pun! Mami pun nak datang tak bagi tahu, tak adalah Adura balik cepat.”

“Hei...mami tak fahamlah dengan kamu ni, sanggup kamu pentingkan kawan-kawan kamu sedangkan suami kamu sakit kat rumah, isteri jenis apa kamu ni?” Puan Jamaliah kesal sungguh dengan sikap Adura.

“Sebelum mami tuduh Adura, mami tanya dulu anak kesayangan mami ni, ada dia pentingkan Adura? Sejak si bodoh tu keluar dari rumah ni, Aiman dah tak pedulikan Adura lagi, asyik menilik gambar si bodoh saja, tiap-tiap minggu keluar pergi cari si bodoh tu, sampai ke Melaka. Apa yang dia nak dari perempuan kampung yang bodoh itupun Adura tak tahu. Dia ingat Adura ni apa? Patung cendana? Tak ada perasaan? Hah...sekarang, mana tak jatuh sakit, kalau dah ke hulu ke hilir mencari bini dia yang bodoh bongkong tu. Padan muka! Aiman mencerlun ke arah Adura, rasa nak saja dia menampar mulut kecil comel tu, bukan dia tak larat nak mengangkat tangan, tapi dia dah berjanji dengan dirinya, dia tak akan mengulangi kesilapan yang sama. Puan Jamaliah tercengang dengan cerita yang baru dia dengar. Tak sangka dan tak tahu nak cakap apa, terpempan langsung terduduk di sofa. Manakala Adura senyum sumbing, tanda mengejek.

“Tapi, Adura tak boleh membiarkan Aiman sakit sendirian, kalau jadi apa-apakan susah. Lagi pun buat apa pergi keluar jumpa kawan-kawan, Adurakan dah kahwin, berilah tumpuan pada rumahtangga. Tengoklah rumah ni, macam tak bertuan,berhabuk sana berhabuk sini, sampai bila Adura nak jadi perempuan manja yang tak tahu buat kerja?” ikhlas Puan Jamaliah menasihati menantunya, bagai sedang menasihati anak sendiri. Bulat mata Adura mendengarnya.

Hello...what do you mean? Mami nak suruh Adura buat semua kerja-kerja rumah ni? Oh...no! Dunia Adura bukan terkurung saja dalam rumah, tapi outdoor,ada faham… I’m a career woman. Adura tak akan buat kerja-kerja bodoh tu , dan Adura tak akan jadi macam perempuan bodoh tu.”

“Patutlah selama ini you tak pernah buat kebaikan pun pada I,sebab itu semua kerja bodoh?” Aiman menempelak . Adura senyum sumbing.

“Yalah buat apa I nak buat kerja untuk orang.”

“Bagus, mami dah dengarkan…dan tengok sendirikan? Betapa hebatnya menantu kesayangan mami ni. Sekarang ni dia dah tak mampu berlakun lagi, so , dia dah menjelma dalam bentuk asalnya,” berasap telinga kedua-dua perempuan itu mendengar sindiran berbisa dari Aiman. Mereka saling berpandangan dengan bahasa hati ,hanya mereka yang tahu isi hati masing-masing.

“Celaka kau Aiman!” Adura menyumpah seranah dalam hati, tunggu dan lihatlah apa yang akan aku buat.

“Ya, memang inilah diri I yang sebenarnya, kenapa, menyesal kahwin dengan I? Eh…boleh jalanlah! Boleh blah… kalau setakat you, melambak I boleh cari,” Adura sudah hilang pertimbangan dan rasa hormat kepada ibu mertuanya, dia tidak suka dirinya diperkotak-katikkan oleh sesiapa.Dia akan melepaskan apa yang dia tidak suka. Menitik air mata Puan Jamaliah bila mendengar bahasa menantu yang dia sayang selama ini. Betapa dia terlalu buta dalam menilai antara kaca dan permata. Orang bandar yang di sangka berpendidikan dan bertamadun, tapi inilah watak yang mampu dipertontonkan oleh Adura.

“Selama ini pun bukan I tak tahu ,you main kayu tiga,” kata-kata itu cukup memeranjatkan Adura, macam mana Aiman boleh tahu? Dan kata-kata itu juga membuat Puan Jamaliah ingin tumbang, dan nafasnya seakan sesak. Kejutan demi kejutan, membuatkan dia tidak tahan lagi. Air matanya semakin laju. Anakku! Maafkan mami, mami telah runtuhkan masjid yang kamu bina dan inilah balasannya. Maafkan mami!

“Sekarang you dah tahu, so, you nak buat apa?” angkuhnya Adura. Aiman hanya tenang, dia perlu belajar bersabar,bertindak dalam keadaan marah ,amat buruk padahnya.

“I tak akan buat apa-apa, terpulang pada you, you sendiri tahu you masih isteri orang dan apakah hukum bagi isteri yang curang,apa-apa hal pun I akan selesaikan dengan baik.”

“Agrhhh...sudahlah, I dah bosan, I nak keluar dari rumah ini,” Adura berlari naik ke bilik dan sebentar kemudian dia keluar semula dengan mengheret beg pakaiannya yang besar.

“Adura! Sabar nak , jangan buat macam ni, kita masih boleh berbincang, sabar dulu, jangan pergi nak!” Puan Jamaliah merayu.

“Sudahlah mami, biarkan dia pergi,jangan ditahan lagi, tempat dia bukan disini,” Aiman tidak menoleh pun ke arah Adura, baginya kalau itu keputusan Adura, dia akan terima, lagipun dia sudah tidak tahan lagi dengan kerenah Adura. Biarlah rumah ini menjadi sepi dan kosong sekali pun ,dia tak kisah ,daripada dia berterusan sakit hati terhadap isterinya. Sekirannya perpisahan ini boleh menjadi titik kesedaran dan keinsafan bagi Adura, alangkah baiknya. Kalau boleh dia tidak mahu menjadi suami yang gagal lagi, dalam hati dan niat diri, dia berazam untuk menjadi suami yang bertanggungjawab ,suami teladan bagi dambaan isteri. Kesilapan lalu? Dia akan jadikan panduan, lagipun bumi mana yang tak ditimpa hujan, manusia mana yang tidak melakukan kesilapan dan kesalahan. Belajar dari kesilapan adalah sebaik-baik guru dan ALLAH itu Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.

No comments:

Post a Comment