NOW SHOWING

OBES, tapi manis. Itulah Siti Ajira. Ada yang panggil Siti, ada yang panggil Ajira. Berjaya di desa dan cemerlang di kota. Namun ujian yang melanda di usia remaja, berterusan hingga ke alam rumah tangga. Kaya, handsome, stylo itulah Farhan. Usahawan aksesoris dan servis kenderaan mewah di suburb KL metropolis. Kedua-duanya anti cinta. Ajira benci lelaki kerana baginya lelaki banyak yang jahat dari yang baik. Farhan fobia perempuan kerana apa yang diperlakukan oleh tunangnya terhadap beliau sangat tidak boleh diterima. Takdir ALLAH mengatasi segala, mereka diisytihar husband & wife dengan klausa perjanjian yang dirangka ikut suka. Maka apabila diterjemah ke realiti alam rumah tangga, ternyata ia mengharu-birukan keduanya.

Tuesday, June 9, 2015

SENGAL PUNYA MAMAT BAB 2

                                         BAB 2   

KELENTANG-kelentung bunyi sudip berentap dengan kuali gamat memenuhi ruang dapur yang berjelaga. Tukang laganya pula ligat bergerak, berpusing ke kiri dan ke kanan, merencah, merencana, mengawal dan akhirnya terhasillah apa yang dipesan. Beres, pantas hidangan panas ala masakan Thai disiapkan satu per satu. Paprik, daging masak merah, puyuh halia dan lain-lainnya berderet sudah di atas meja, sedia untuk diedarkan.
“Kimi, teh O ais limau satu!” pinta Siti Ajira kuat. Tangannya ligat menyenduk dan mengacau benda yang ada di dalam kuali.
“Siap chef!” Kimi melaung balas.
“Mana… kalau dah siap, cepatlah hantar. Aku dah nak terbakor ni,” arah Siti Ajira.
“Kau ni tak menyempat. Jenis tak reti nak bersabar langsung. Kalau kahwin ni, pasti tok laki lari tau,” kata Kimi sambil meletakkan teh O limau ais yang dipesan.
“Banyaklah kau punya laki. Kau yang terhegeh-hegeh tu kalau aku ketuk dengan senduk ni, langsung kena badi tak mau berbini tau,” balas Siti Ajira sambil ketawa. Samad yang sedang masak di sebelahnya juga turut ketawa.
“Kau ketuk kepala dia buat apa. Lebih baik kau ketuk aje kepala bos kita yang romeo tu. Biar dia terencat, langsung tak ada cita-cita nak kahwin dua,” celah Samad.
“Erm… Cantik jugak idea kau tu. Aku setuju sangat laa. Nanti dia datang kita pakat ketuk sama-sama, ya! Ko tau, tadi punya ler bengap, Si Zahar tu buat tak layan jer dengan apa yang aku cakap. Tak respek, bengang aku jadinya tau,” rungut Siti Ajira.
“Hai, syok mengumpat nampak,” tegur Ali yang baru masuk menghantar slip order.
“Mana tak mengumpat, kalau hati dah bengang,” sahut Siti Ajira.
“Apa yang buat kau bengang sangat?” Sibuk pulak si Ali ni nak tau.
“Ada ke aku nak mintak cuti emergency malam ni, bos Zahar lonjong kau tu buat derk aje tak kasi. Bengkek aku tau, dahlah tok wan aku tak sihat,” beritahu Siti Ajira.
“Memang patut pun Abang Zahar tu tak bagi. Kau tengok ajelah order yang masuk ni. Berderet-deret yong. Kalau kau tak ada, kesian Samad, mau tercabut tangan dia nak menyelesaikan order yang banyak ni,” jelas Ali. Samad menyengih setuju, sambil beraksi menyiapkan menu seterusnya.
“Kenapa ler pulak ramai sangat pelanggan malam ni hah?” rungut Siti Ajira.
“Aleh… macam tak biasa ler pulok. Inikan awal bulan, mestilah berduyun-duyun. Inilah masanya mau kasi nikmati duit yang ada,” jawab Ali, kemudian dia melangkah keluar dari ruang dapur.
“Ya tak ya jugak ya! Lupa pulak aku. Kalau tengah bulan, barulah lengang sikit ya.” Akur Siti Ajira. Dia terus menarikan senduk dan sudipnya kembali setelah berhenti seketika untuk minum teh limau.
“Kuat ke tok wan kau demam?” tanya Samad yang simpati dengan nasib kawan sedapurnya.
“Demam orang tua… macam tulah. Kesian aku dengan tok wan aku tu. Ada anak, tapi anak-anak tak boleh memberikan kebahagiaan. Menyusahkan dia lagi adalah,” rungut Siti Ajira bersama ‘kelentang-kelentung’ senduk dan kuali.
“Hmm… dah nasib dan bahagian dialah tu agaknya. Redha aje ler Jira.” Samad cuba meredakan emosi Siti Ajira. Dia tahu, kalau Siti Ajira bercerita pasal anak-anak tok wannya, pasti angin gadis itu akan bertiup kencang.
“Mungkin juga salah tok wan aku.” Terkeluar rasa ralat dari mulut Siti Ajira.
“Maksud kau?”
“Bukan apa, dulu waktu anak-anaknya sedang membesar, tok wan aku selalu ikut aje kehendak anak-anaknya. Apa saja anak-anaknya nak, semuanya dibelikan. Manjakan sangat, itulah padahnya. Nak marah-marah jauh sekali. Sayang tak kena gaya. Sekarang tengok… dah ‘melemak’ kata orang. Bila tok wan sakit, sorang pun tak nampak muka,” rungut Siti Ajira lagi.
“Takkanlah macam tu sekali?”
“Itulah ceritanya. Nasib baiklah emak aku duduk kat kampung ni jugak. Dapatlah dia nengok-nengokkan tok wan aku tu. Itupun dalam keadaan curi-curi dari pengetahuan laki mala’un dia. Yang ni pun satu hal. Kalau terserempak, habis emak aku dibalunnya,” cerita Siti Ajira.
“Kasihan juga nasib emak dan tok wan kau ni,” kata Samad.
“Macam tulah nasib perempuan. Tak habis-habis dirundung malang,” jawab Siti Ajira.
“Bukan malanglah Jira, tapi wanita-wanita hebat yang diberi kecekalan dan kuat menghadapi ujian,” tutur Samad.
“Apa-apa ajelah… Lebih kuranglah tu Mad.”
“Dah lama ke pak ngah kau tu tak balik kampung?”
“Dah lama jugak. Adalah dalam tiga empat tahun.”
“Mak… lamanya. Apa dibuatnya kat Kolumpur tu?
“Heh, ko tanya buat apa, orang bisnes besar mestilah sibuk 24 jam. Celik aje mata ingat duit. Ingatan pada emak yang dah tua langsung tak ada. Inilah jadinya. Ujian kayalah yang paling nabi takut menimpa umatnya.”
“Ish… ini dah kira si Tanggang milinieum dah ni. Apalah agaknya yang dia fikir ya! Nak jenguk emak sekejap pun tak sempat.” Samad juga tak puas hati.
“Entahlah, aku pun pelik dibuatnya. KL tu bukan jauh mana pun. Lima enam jam sampailah kat kampung kita ni. Luar negara yang beribu batu sana tu boleh pula pergi,” marah Siti Ajira lagi.
“Biasalah Jira. Orang lama-lama kata, kalau nak seribu daya, tak nak seribu dalih.” Cantik dan kena sekali peribahasa yang diungkapkan oleh Samad.
“Betul kata kau Mad. Aku, kalaulah anak-anak aku buat macam tu kat aku. Tau ler aku nak membuatnya. Aku dera dia orang suruh cari kayu api, basuh pinggan mangkuk dan periuk belanga. Macam orang ‘dolu-dolu’ buat. Biar padan muka dia orang. Lantak ler pangkat tinggi dan gaji besor pun.” Semangat Siti Ajira bercakap. Samad mula ketawa.
“Aik! Ada hati ke kau nak kahwin Jira? Selalunya kau tetap dengan prinsip kau yang tak akan berkahwin sampai bila-bila tu.” Samad tetap ketawa. Siti Ajira menyengih, terkenangkan prinsip hidupnya yang dilaungkan selama ini.
“Alah… manalah tau, takdir ALLAH, ‘kot-kot’ kata orang. Tapi kalau ikut rasa dan perasaan aku sekarang dan sebelum ini, kerat 18 pun aku tak nak kahwin. Sebabnya bagi aku lelaki ni semua menyusahkan.”
“Jangan konfiden sangat dengan perasaan kau tu. Kau belum kenal lagi erti cinta, Jira. Entah-entah bila dah jumpa dengan orang yang kau suka. Tak menyempat-nyempat kau nak bernikah. Gelenyar semacam jadinya.”
“Hoi Mad, itu sudah ‘lebeh’! Dah teringin nak pakai spot light kat dahi tu ke? Kalau berhajat, boleh aku ketuk dengan senduk ni. Biar bagus punya benjol?” marah Siti Ajira.
“Hii… kau ni Jira, garang sangatlah! Gurau sikit pun tak boleh. Patutlah tak ada orang nakkan kau.” Samad membakar lagi.
“Ada aku ‘keysah’? Aku pun tak teringin nak berlaki. Orang jantan ni semuanya sama aje. Tak berjenis, dan tak tahu erti tanggungjawab.” Tuduhan melulu Siti Ajira membuatkan Samad hangat hati. Tak habis-habis dengan prejudis.
“Eh, sudahlah Jira. Hadapilah kenyataan. Kau ingat semua orang lelaki kat kampung ni sama dengan perangai bapak tiri kau tu ke?”                                                                                                        
“Lantaklah, yang pentingnya persepsi aku terhadap lelaki tak berubah. Semuanya sama saja, tak boleh diharap,” kata Siti Ajira tanpa menghiraukan perasaan temannya.
“Hoii, kau orang tak habis-habis lagi ke bersembang? Patut ler customer kat luar merungut lambat,” sergah Ali yang datang menghantar pesanan baru.
“Mata kau dah rabun ke, sampai tak nampak kami tengah buat apa?” marah Siti Ajira pada Ali yang suka sangat mencelah cakap orang.
“Memanglah kau tengah memasak, tapi kau buat kerja sambil menyembang. Itu yang melambatkan pergerakan,” hujah Ali.
 “Sedap aje kau bercakap ya! Kau ingat kami ni robot ke apa? Boleh guna gear lima, speed memanjang? Kalau kau nak rasa, mari sini ganti tempat aku. Biar aku pula yang keluar ambil order.” Hangin terus Siti Ajira bila melayan cakap Ali. Tak padan dengan kurus, tau pulak nak cakap banyak. Ali hanya tersengih-sengih kegerunan.
“Dahlah, blah blah, keluar… Taulah kami buat kerja kami,” halau Samad. Kadangkala dia juga geram dengan Ali mulut ‘lembek’ ni. Selalu saja nak bossy dan menyibuk hal orang.
Bila Ali keluar, tangan Siti Ajira terus kembali rancak dengan tarian senduk dan sudipnya hinggalah ke pertengahan malam. Gerai Selera Thai sudah hendak ditutup, dia seperti rakan-rakannya yang lain mula bersiap-siap untuk pulang ke rumah. Terasa badannya terlalu penat, dan dia perlu mendapatkan rehat yang secukupnya, kerana sebelum subuh dia perlu bangun untuk melakukan rutin hariannya seperti biasa.














1 comment:

  1. Selamat membaca. Tajuk ini sementara saja, sebab tak tahu editor suka ke tidak. Selalunya para editor yang tentukan. Kalau dia suka, kekallah dengan tajuk ni, kalau tak kita terima aje ya. Kalau diizinkan ALLAH , buku ni akan keluar hujung tahun 2015, sebab Ummu suka dan pilih hujung tahun.

    ReplyDelete