NOW SHOWING

OBES, tapi manis. Itulah Siti Ajira. Ada yang panggil Siti, ada yang panggil Ajira. Berjaya di desa dan cemerlang di kota. Namun ujian yang melanda di usia remaja, berterusan hingga ke alam rumah tangga. Kaya, handsome, stylo itulah Farhan. Usahawan aksesoris dan servis kenderaan mewah di suburb KL metropolis. Kedua-duanya anti cinta. Ajira benci lelaki kerana baginya lelaki banyak yang jahat dari yang baik. Farhan fobia perempuan kerana apa yang diperlakukan oleh tunangnya terhadap beliau sangat tidak boleh diterima. Takdir ALLAH mengatasi segala, mereka diisytihar husband & wife dengan klausa perjanjian yang dirangka ikut suka. Maka apabila diterjemah ke realiti alam rumah tangga, ternyata ia mengharu-birukan keduanya.

Monday, December 7, 2009

bab 9 cinta seindah Mimpi

BAB 9


Perlahan-lahan kereta Proton Saga Pak Man meninggalkan perkarangan banglow mewah Warna biru laut milik Datuk Zaman dan Datin Rosnah. Masih terbayang di wajah Maira akan kesungguhan Pak Man mengajak Maira ke rumahnya malam esok sempena ,kenduri doa selamat untuk Pak Man dan Mak Piah.

Seminggu lagi Pak Man akan berangkat ke taham suci Mekah untuk menunaikan haji. Maira susah hati dan ragu-ragu untuk mengiakan dan memberikan harapan kepada Pak Man. keputusan bukan di tangannya, tapi dia berharap datuk dan datin mengizinkan dia pergi.Maira tahu kalau dia tidak dapat menghadari majlis tesebut pasti Pak Man sekeluarga akan berasa hampa,kerana sudah lama Pak Man ingin memperkenalkan Maira kepada keluarganya.Mak Piah sendiri sudah tak sabar-sabar lag untuk melihat Maira yang selalu diceritakan oleh Pak Man.Maira berkira-kira bagaimanakah bentuk permintaan yang akan dibuat kepada datuk dan datin, susah benar rasanya nak cakap.

“Datin saya nak cakap sikit boleh?” Datin Rosnah merenung wajah Maira yang dalam keresahan.
“Ada apa Maira?”
“Datin malam esok,boleh tak saya pergi kenduri di rumah Pak Man?”
“Bila kenduri tu?”
“Malam esok datin, Pak Man janji nak datang ambil saya, dia berharap sangat saya dapat hadir”. Datin Rosnah melihat ke wajah Maira yang penuh mengharap,dia tahu pasti Maira nak sangat pergi selama ini pun buka dia tak nampak hubungan rapat Maira dengan Pak Man bagai seorang anak dengan bapa, tentu Maira kan sedih kalau tak dapat pergi.
“Pergilah saya benarkan, sebenarnya Pak Man pun ada jemput saya tapi datuk banyak kerja,so tak dapatlah saya pergi”
“Terima kasih datin” riangnya hati Maira tidak terkata,ternyata datin seorang majikan yang baik dan bertimbang rasa.

Selepas sembahyang maghrib Maira bersiap-siap untuk ke rumah Pak Man di Kampung Sungai Pengcala,dia perlu cepat takut Pak Man lama menunggu, Pak Man mesti sibuk maklumlah kenduri akan diadakan selepas solat isyak. Makan malam untuk keluarga sudah pun Maira sediakan. Semuanya sudah terhidang di atas meja. Tunggu makan saja. Hiss......mana pula Pak Man ni?, kata tepat lepas mahgrib, jangan-jangan trafik jam. Sebuah kereta Proton Waja hijau
memasuki perkarangan banglow datuk, Maira kehairanan.Selalunya kereta Pak Man Proton Saga,siapa pula ni?, lain yang di tunggu lain pula yang tiba. pemandunya keluar dari kereta, berbaju melayu,boleh tahan kacaknya.

“Saudari ni Cik Maira ke?”
“Ya, boleh saya tahu awak ni siapa?” Maira menjadi keliru.
“Oh, saya Adam Helmi anak Pak Man, ayah minta maaf sebab tak dapat jemput Cik Maira, jadi dia suruh saya datang jemput,tak jadi masalahkan?” barulah lega hati Maira. Ingatkan siapa tadi.
“Boleh kita pergi sekarang?”
“Nanti dulu!!” Maira mengarahkan. Adam Helmi berhenti melangkah, melihat Maira yang mengeluarkan handsetnya ,menekan dan bercakap.
“Pak Man kenapa tak jemput saya?”
“Maaflah Maira, Pak Man sibuk sangat sebab ada saudara jauh yang datang,jadi tak sempat nak ambil Maira, tapi jangan risau anak Pak Man akan jemput Maira namanya Adam Helmi,mungkin sekejap lagi dia akan sampai”
“Dia dah sampai pun,saja nak pastikan betul ke dia anak Pak Man,manalah tahu ada yang menyamar,tak ke naya Maira.”
“Bertuah punya budak!” terkekah –kekeh Maira bila mendengar Pak Man memarahinya. Akhirnya . Adam Helmi membuka pintu kereta untuk Maira, wow............gentlemannya dia.

Sebaik saja Maira sampai keluarga Pak Man semuanya meluru untuk menyambut Maira. Hai.......rasanya bagai menyambut menantu lah pula.Hati Maira menjadi kembang, apa tidaknya semua orang memberi perhatian kepadanya, macamlah dia orang penting. Seronok Maira melihat keluarga Pak Man yang bersungguh-sungguh untuk berkenalan dengannya. Selalunya dia hanya mendengar tentang kebaikan Mak Piah dari mulut Pak Man saja. Kadang kala Mak Piah mengirimkan juadah untuknya,begitu juga akan mengirim makanan untuk Mak Piah sekiranya dia masak lebih.

“Oh,...inilah Maira, cantiknya dia, tak sangka Maira lebih cantik daripada yang Pak Man ceritakan” tersenyum Maira wajahnya mula merona merah, malu bila diberi perhatian yang lebih oleh keluarga Pak Man. Jiran-jiran yang datang ke majlis itu juga melihatnya, mungkin dalam kepala mereka sedang berteka teki siapakah aku?, paling tidak pun mungkin ada yang mengatakan aku adalah calon menantu Pak Man. Eeee......tak malu,

“Mak Piah,terima kasihlah kerana menjemput saya,dapatlah kita berjumpa ya?”
“Yalah Maira,dah lama Mak Piah nak jumpa dengan Maira,tapi tak berkesempatan.Syukurlah kali ini kita dipertemukan” Mak Piah memeluk Maira tanda kasih.Bahagia itu hadir dalam hati Maira . Sesungguhnya masih ada insan yang mulia yang dapat menghargai dirinya.

No comments:

Post a Comment