NOW SHOWING

OBES, tapi manis. Itulah Siti Ajira. Ada yang panggil Siti, ada yang panggil Ajira. Berjaya di desa dan cemerlang di kota. Namun ujian yang melanda di usia remaja, berterusan hingga ke alam rumah tangga. Kaya, handsome, stylo itulah Farhan. Usahawan aksesoris dan servis kenderaan mewah di suburb KL metropolis. Kedua-duanya anti cinta. Ajira benci lelaki kerana baginya lelaki banyak yang jahat dari yang baik. Farhan fobia perempuan kerana apa yang diperlakukan oleh tunangnya terhadap beliau sangat tidak boleh diterima. Takdir ALLAH mengatasi segala, mereka diisytihar husband & wife dengan klausa perjanjian yang dirangka ikut suka. Maka apabila diterjemah ke realiti alam rumah tangga, ternyata ia mengharu-birukan keduanya.

Tuesday, December 1, 2009

bab 8 Cinta Seindah Mimpi

BAB 8

Selepas keluarga datin makan malam mereka berehat seketika di ruang tamu sambil

bersembang. Maira di dapur pantas menyiapkan dan mengemas segala peralatan memasak

di dapur. Dia mendoakan agar keluarga datin cepat naik ke bilik masing-masing. Sudah dua

minggu Maira menantikan movie tersebut,Maira teruja sangat hendak melihat lakonan Jackie

Chan dalam filem terbarunya.

Jam telah menunjukkan angka 10, dah tentulah sekejap lagi movie tersebut akan bermula,

tapi si mamat baran tu tak pun berganjak dari tempat duduknya,selalunya tak pula begitu,macam

tau-tau saja aku nak tengok tv, cepatlah naik atas!,gerutu Maira dalam hati. Duduk tak kena,

berdiri pun tak kena.Sekejap-sekejap Maira keluar dari biliknya mengintai ruang tv tersebuat

dah kosong ke belum, rupa-rupanya mamat tu masih ada lagi siap baca surat khabar lagi, hantu

betullah!.

Sepuluh minit kemudian penantian Maira berakhir,Fansuri sudah naik ke biliknya,peluang

Maira terbuka luas, perlahan-lahan Maira menekan remute control dan mula mengambil tempat.

Sesekali Maira tersenyum sendiri,ada ketikanya dia ketawa, geli hati melihat aksi spontan aktor

Jackie Chan menciut hati. Seronok bukan main lagi Maira,tak dapat tengok kat panggung pun tak

apa,janji dapat tengok kat tv pun jadilah. Maira cukup suka filem aksi ,lasak dan perang, kalau

dapat tengok dengan Laili lagi seronok.

“Hah.....kenapa tengok tv?, melabuk jantung Maira bila di tegur dengan suara yang keras

begitu, nasib baiklah tak sakit jantung,kalau tak tergoleklah dia ke bawah kerusi . Kenapalah si

mamat baran ni turun balik?, menyampah betul!!.

“Bak sini remote control tu , aku nak tengok bola” pinta Fansuri dengan suara yang tak

pernah lembut dan mesra. Maira terpaksa menghulurkan remote control dengan hati yang

tv?.kenapa dia tak boleh bagi aku peluang nak bersantai sikit?, selalunya pun Fansuri mencari

salah Maira…..Mengenangkan itu semua hati Maira menjadi lebih hangat dan terbakar, rasa

bencinya pada Fansuri membuak-buak,mendidih dan bernanah. Maira meninggalkan ruang tv

menuju ke dapur dan terus keluar.

Bulan purnama terang di dada langit,bayangnya jatuh ke dalam kolam. Bintang-bintang

berkelip-kelipan, bertaburan di ruang mega raya. Angin malam yang dingin menyapa dan

menyentuh tubuh Maira, namun kepanasan hati Maira belum lagi reda, kalau di buka tudungnya

dan melihat cermin dia tahu kedua-dua cuping telinganya pasti warna merah. Dia betul-betul

bengang di kala ini.

“Lelaki ini mesti di beri pengajaran, dia tidak pernah tahu untuk menghormati orang lain,

nanti kamu!, kamu belum kenal lagi siapa aku!”

Maira mundar mandir di tepi kolam mandi, berfikir dan cuba menyejukkan hatinya yang masih

membara, kalau diikutkan hati nak saja dia terjun ke dalam kolam itu. Tiba-tiba handsetnya

berbunyi, Maira menjawab setelah melihat Laili yang berada di talian.

“Assalamulaikum Maira!”

“Waalaikummusalam!” jawab Maira bersahaja.

“Hai.....lain macam saja bunyi, ada masalah ke?” pandainya si Laili menduga.

“Mana kau tahu?”

“Maira, aku kenal kau sejak kecil tau,apa saja mengenai kau semuanya dalam poket aku,kali

I

ini apa masalah kau?”

“Aku tengah bengang dengan anak majikan aku ni”

“Abang Sham?, kenapa?”

“Bukan Abang Sham lah , tapi adik dia. Si mamat baran yang tengeng tu selalu cari pasal

dengan aku, ada-ada saja yang dia nak kena kan aku. Kadang-kadang benda kecil pun dia

tengking aku,ingat aku ni apa ?, Tunggul ?,tension gila tau”

“Sabar sajalah Maira, dah itu kerja yang kau pilih, eh... dia handsome macam Abang Sham

tak?”

“Memang lah dia handsome lagi dari Abang Sham, tapi perangainya ya…… Allah, macam

hantu, aku rasa tak sanggup lagi nak kerja kat sini”

“Aku rasa kan, jangan-jangan dia ada hati kat kau, saja cari alasan nak kena kan kau”

“Ya ampun!............. tak teringin aku, handsome pun kalau perangai tak semiak buat

ape,sekupang pun aku tak hendak ,nak buat ape ? ngabihkan boreh aje” Maira dan Laili

ketawa serentak.

“Dia ada girlfriend ke?”

“Mana aku tahu, tapi kalau ada girlfriend pun pasti girlfriend dia cabut lari kalau perangai

macam tu”

“Sayang ya?, orang kaya lagi handsome tak ada girlfriend, pasti tak seronok hidup” Laili

makin berminat untuk mengetahui pasal mamat baran tu.

“Ah,...lantak dialah, tapi aku ada rasa sesuatu”

“Rasa apa?, cinta?”

“Bukan lah, aku rasa nak karate saja dia biar di tahu langit itu tinggi ke rendah ” sekali lagi

kedua-duanya ketawa,puas hati Maira dapat meluahkan rasa hatinya.

“Maira, kau jangan nak buat hal, aku tahulah kau tu ada tali pinggang hitam, karang tak

pasal-pasal dia saman kau,mana nak cekup duit nak bayar saman?, lagi pun esoknya tentu keluar

paper gambar dan cerita kau, seorang majikan teruk kena belasah dengan orang gaji, selalunya

majikan yang mendera pembantu rumah,tapi kes kau terbalik”

“Ha....ha....ha.....ha...” kuat ketawa Maira, cukup geli hati membayangkan kalau perkara itu

betul-betul terjadi. Ketawa Maira bersambut dengan ketawa Laili.

“Maira,...sembang lama-lama ni habislah duit aku, dahlah,aku nak cau dulu”

“Eh,...kedekutnya minah ni,o.klah apa-apa lah pun,thanks sebab dah mengingatkan aku dan

meminjamkan telinga kau untuk mendengar masalah aku “

“Yalah, jangan kau buat hal macam waktu persekolahan dulu,habis lebam muka Si Khairul

kau kerjakan”

“Ha.....ha.....ha.....kau ingat lagi ya peristiwa tu?”

“Apa ke tidak nya, tapi kat manalah dia sekarang ya?”

“Entahlah ,lost contact

“Assalamualaikum”

“Waalaikumusalam” Maira menutup handsetnya dengan rasa lega dan sedikit tenang,dia

bercadang untuk lepak seketika lagi, mencari ketenangan di bawah bayang rembulan malam.

Memang itu yang paling dia gemari.

“Maira masuk!!.....kena embun nanti deman,kalau kau deman siapa nak buat kerja rumah?”

Fansuri menjerit sebaik saja membuka daun pintu, sekali lagi Maira terperanjat.

“Hah,...mamat ni memang tak sudah-sudah nak menyusahkan dan mengacau hidup aku!!”

Maira mendengus kasar dan merampus, geram betul , aku sepak baru tahu!!. lalu kakinya di

hayun dan kakinya terus menyepak.

Pang!!..........jatuh berderai dan pecah. Aduh kaki aku!!.... terlompat-lompat Maira dengan

kaki sebelah kiri. Manakala kaki kanannya dipegang, meleleh air matanya menahan sakit.

Di balik langsir, tersenyum Fansuri melihat telatah Maira yang sedang terdengok-dengkok meng

heret kakinya yang sakit masuk ke dalam rumah.Memang itu yang selalu dia buat, memerhatikan

Maira dari jauh tanpa di sedari olehnya.

Azan subuh di masjid berhampiran sayup-sayup berkumandang mengejutkan Maira dari

tidurnya.Perlahan-lahan Maira menggeliatkan badannya yang terasa berat. Maira bangun dan

turun dari katil,

Aduh!!,......sakitnya bukan kepalang, Maira meraba kakinya, ternyata kakinya besar dan

membengkak, dia berjengkit untuk membuka suis lampu, alangkah terkejutnya Maira, kakinya

telah merah membengkak, terlalu bisa bila memijak lantai, ya Allah .......apa dah jadi ni?.

Maira menggosok kakinya, dia mengambil keputusan mengheret saja kaki kanannya menuju ke

bilik air untuk mandi,berwuduk dan sebagainya.

Dalam kepayahan dan kesakitan Maira menyelesaikan juga sembahyangnya, dia perlu

segera ke dapur, tugas rutinnya sedang menunggu.

No comments:

Post a Comment