NOW SHOWING

OBES, tapi manis. Itulah Siti Ajira. Ada yang panggil Siti, ada yang panggil Ajira. Berjaya di desa dan cemerlang di kota. Namun ujian yang melanda di usia remaja, berterusan hingga ke alam rumah tangga. Kaya, handsome, stylo itulah Farhan. Usahawan aksesoris dan servis kenderaan mewah di suburb KL metropolis. Kedua-duanya anti cinta. Ajira benci lelaki kerana baginya lelaki banyak yang jahat dari yang baik. Farhan fobia perempuan kerana apa yang diperlakukan oleh tunangnya terhadap beliau sangat tidak boleh diterima. Takdir ALLAH mengatasi segala, mereka diisytihar husband & wife dengan klausa perjanjian yang dirangka ikut suka. Maka apabila diterjemah ke realiti alam rumah tangga, ternyata ia mengharu-birukan keduanya.

Friday, August 17, 2012

SETANGGI RINDU




Sinopsis


Kisah cinta antara Amira Batrisya dan Ariel Iskandar yang berakhir dengan perpisahan. Cinta suci yang mendapat tentangan dari keluarga Ariel Iskandar. Bagi keluarga Ariel, budak yang bernama Amira Batrisya ini bukanlah calon yang sesuai untuk anaknya yang berjawatan sebagai Pemangku Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) syarikat.
          Ariel Iskandar tidak tahu kenapa dia boleh jatuh cinta pada perempuan yang pelik dan tak serupa orang. Kalau nak dibandingkan dengan perempuan cantik yang berada di sekelilingnya, ternyata Amira jauh ketinggalan. Bagaikan langit dengan bumi. Namun cinta itu buta, buta warna dan buta rasa. Perempuan pelik yang tak punya apa-apa itulah yang menjadi pilihannya, walaupun telah dihalang dan dilarang oleh keluarga.
          Ariel Iskandar jatuh hati pada Amira kerana Amira bukanlah seorang gadis yang hipokrit dan mata duitan. Dia menjadi dirinya sendiri, seadanya. Seorang  gadis yang  suka melakukan perkara yang orang lain tidak suka, dan tidak gemar perkara yang selalunya digemari orang. Cara Amira berfikir juga tidak seperti gadis biasa, malah melakukan perkara yang tak pernah dilakukan oleh seorang gadis. Itulah gadis pelik yang sering dipanggil Cik Tulip Minyak Hitam.
          Amira Batrisya, nama yang indah dan orangnya juga cantik, tapi sering menyorok kecantikan di sebalik pakaian selekehnya. Bagi Amira hidup perlu jujur dan seadanya, yang penting hidup mesti bahagia. Saat kali pertama dia melihat Ariel Iskandar yang indah paras rupa, hatinya terus tertawan, dan cinta pun mengalir dalam jiwanya. Siapa sangka hatinya yang kering-kontang terhadap mana-mana lelaki selama ini, boleh menjadi basah kuyup dengan senyuman Ariel yang semanis kurma. Siapa sangka lelaki yang selalu memandu Volkswagen putih yang selalu meragam di tengah jalan itu adalah pemangku CEO. Tapi dia mencintai Ariel bukan kerana harta dan pangkat yang dimiliki oleh Ariel. Dia mencintai Ariel sebelum dia tahu siapa Ariel Iskandar yang sebenarnya.
          Namun cinta dan jodoh tidak selalunya seiring dan sejalan. Sebab jodoh adalah kerja TUHAN. Amira Batrisya terpaksa melupakan Ariel Iskandar kerana dia tidak mahu kehilangan kasih seorang ibu. Bagi Mak Milah,  Amira mesti berkahwin dengan lelaki pilihannya yang bernama Mail, kalau tidak hubungan mereka akan terputus. Putus kasih dan putus sayang, yang tinggal pastinya kebencian.
          Takdir TUHAN tiada siapa yang dapat menduganya. Amira meninggal dunia sewaktu terlibat dalam kemalangan. Sesal Mak Milah bukan kepalang kerana dia selalu berlaku tidak adil kepada Amira. Mail meratap sedih, cinta hatinya telah pergi mengadap ILAHI, dan Ariel juga kecewa gadis pujaan hatinya tiada lagi di sisi.
          ALLAH bekerja dengan penuh rahsia sehingga tiada siapa yang tahu perancangan-Nya. Ariel bertemu dengan seorang gadis yang berjubah hitam dan berniqab. Dengan hanya memandang mata saja Ariel terus jatuh hati. Anehnya rasa cinta yang dihubungkan oleh ALLAH. Manakala gadis berniqab itu jatuh cinta pada Ariel hanya dengan mendengar kelunakan suara Ariel ketika mengimami solat jemaah di masjid. Hatinya terpanggil-panggil untuk dicintai. Gemersik suara bacaan al Quran oleh imam itu ternyiang-nyiang di telinganya, menyababkan Mega Sakinah tidak mampu duduk, tidak mampu berdiri dan tidak mampu berbaring lagi. Rindu yang melanda pada orang yang tidak dikenali itu umpama rebut taufan yang melanda. Keras dan menyiksakan, lalu dia tidak mampu bertahan lagi. Anehnya cinta ini…
          Mega Sakinah, gadis berjubah hitam dan berniqab yang telah jatuh cinta pada suara Ariel meminta ayahnya meminang Ariel untuk dirinya, walaupun dia tidak mengenali siapakah gerangan yang empunya suara. Demi janji sebuah jodoh yang telah disediakan oleh ALLAH, akhirnya mereka berdua bertunang, walaupun masing-masing tidak mengenali antara satu sama lain.
          Siapakah Mega Sakinah? Adakah kerana dia memiliki ciri-ciri wanita seperti Amira Batrisya yang membuatkan Ariel Iskandar terbuka hatinya untuk menerima lamaran dari Encik Razak, ayah kepada Mega Sakinah? Hanya ALLAH saja yang tahu.
         
          

No comments:

Post a Comment