NOW SHOWING

OBES, tapi manis. Itulah Siti Ajira. Ada yang panggil Siti, ada yang panggil Ajira. Berjaya di desa dan cemerlang di kota. Namun ujian yang melanda di usia remaja, berterusan hingga ke alam rumah tangga. Kaya, handsome, stylo itulah Farhan. Usahawan aksesoris dan servis kenderaan mewah di suburb KL metropolis. Kedua-duanya anti cinta. Ajira benci lelaki kerana baginya lelaki banyak yang jahat dari yang baik. Farhan fobia perempuan kerana apa yang diperlakukan oleh tunangnya terhadap beliau sangat tidak boleh diterima. Takdir ALLAH mengatasi segala, mereka diisytihar husband & wife dengan klausa perjanjian yang dirangka ikut suka. Maka apabila diterjemah ke realiti alam rumah tangga, ternyata ia mengharu-birukan keduanya.

Saturday, October 25, 2014

CINTA KITA SEMPOI BAB 11


                                   BAB 11

        PAGI yang indah, bunga-bungaan di taman Puan Zaida berkembang mekar dan mewangi, burung-burung juga sudah riang berkicau di dahan tinggi. Sudah bersedia untuk keluar mencari makanan untuk seharinya, walau tidak dibekalkan akal tapi tinggi tawakalnya. Itulah sunnatullah kejadian alam, indah dan teratur. Sonia juga telah siap sedia untuk keluar, tapi hari ini bukan keluar untuk mencari rezeki, kerana hari ini adalah hari Ahad. Hari minggu begini syok saja-saja keluar untuk beberapa jam, relaks dan ambil angin. Just ronda-ronda Pasar Seni atau KL Sentral sementelah dah tak buat apa.
        “Hei, Nia nak ke mana ni?” tegur Puan Zaida yang sibuk melayan Bourgeonvilla berbagai warna kesayangannya.
        “Mama,Nia nak keluar sekejap.” Sonia meminta izin.
        “Nak pergi mana. Duduk ajelah kat rumah, temankan mama.”
        “Alah, sekejap aje ma. Nak ambil angin dan relakskan minda. Bila balik nanti, Nia temankanlah mama, okey!” Janji Sonia sambil menyarung kasut Adidas high-cutnya. Hari ini Sonia mengenakan dressing yang agak simple saja. Jeans dengan t-shirt putih di dalam serta cardigan biru di luar, dan tudung lilit bercorak ala Yuna.
        Sonia menekan punat alarm kereta Myvinya yang sudah seminggu tidak dibawa berjalan. Biasalah… kalau dah pergi kerja naik teksi balik naik teksi, maka alamatnya tak berusiklah cik Myvi tu. Belum pun sempat Sonia melangkah masuk ke dalam keretanya, sebuah motor racing berkuasa tinggi jenama Ducati memasuki perkarangan rumahnya. Tidak syak lagi, dah sahlah tu, tak adanya orang lain melainkan minah yang perasan jantan tulah yang datang.
        Topi keledar SHOEI ribuan ringgitnya ditanggalkan dan diletakkannya di atas tangki Ducatinya yang nampak lekuk. Aman turun tangkas bertenaga dari motor besarnya, sambil kakinya menguis untuk menongkat.
        “Hai ahkak, nak ke mana pagi-pagi buta ni?” meriah pertanyaan Aman.
        “Saja jalan-jalan jumpa kawan, cuci-cuci mata sikit dan ambil fresh air. Yang kau pagi-pagi lagi ni dah mendarat kat rumah kami ni kenapa?” tanya Sonia. Aman ketawa senang.
        “Akak ni kelakorlah, terasa pilot ler pulak,” ketawa Aman lagi.
        “Hurm… yalah tu, mulalah kau nak melalut.”
        “Ate… kalau dah mendarat tu keroje sapa? Saya sebenarnya dah janji dengan Daniel nak keluar main go-cart kat Taman Tasik Titiwangsa pagi ni. Saja nak release tension,” jawab Aman jujur.
        “Banyaklah kau punya melepas tension! Kerja tak seberapa, tension lebih, apa kes! Tapi for your information, yang nyata tension ahkak kau ni yang lebih. Jenuh mengejutkan kawan baik kau tu, haram tak bangun-bangun, tidur mati ke apa?” bising mulut Sonia.
        “Hah, Daniel tak bangun lagi ke? Aduhh… ini yang gua tak suka ni. Tak habis dengan janji melayunya. Kalau tahu tak bangun tadi lebih baik gua pergi jogging dulu,” rungut Aman.
        “Yalah, cuba kau nasihatkan sikit boyfriend kau tu, manalah tahu nasihat kau dia nak dengar. Asal pagi aje mesti liat nak bangun. Asal bangun jer mesti liat berpagi-pagi. Akak dengan mama ni dah letih kau tau,” adu Sonia pada Aman yang tergaru-garu malu di usik sebagai teman jantan adiknya Daniel.
        “Kau dah breakfast ke Aman?” tanya Zaida yang sibuk mendandan pokok Ros yang berbunga lebat, segar, cantik dan merah menyala.
        “Dah mak cik, breakfast in bed lagi, kenapa?”
        “Hari ini mak cik ada masak nasi lemak sambal sotong kegemaran kau. Kalau kau rasa nak makan pergilah ke dapur, ambil sendiri atau suruh bibik sendukkan. Sementara kau menunggu si Daniel bangun tak tau pukul berapa tu, elok sangatlah kau isi perut kau sendat-sendat,” suruh Puan Zaida, yang sememangnya telah menganggap Amanda seperti anaknya juga.
        “Mama mama, jangan panggil dia Aman lagi. Panggil aje nama penuhnya, Amanda atau Anaconda sebab itu hari dia kata dia nak berubah,” celah Sonia dengan ketawa mengejek.
        “Betul ke Amanda?” teruja pula Puan Zaida.
        “Insya-ALLAH mak cik kalau tak ada aral, tapi slow-slowlah.” Amanda mengiakan.
        “Alhamdulillah… baguslah tu, mak cik sokong kamu 100%, slowly but surely,” support Puan Zaida dengan wajah yang penuh kegembiraan.
        “Biasalah mama, orang dah ada buah hati, kenalah buat perubahan. Anak sungai lagikan berubah, ini kan pula Sungai Amazon tempat asal-usul Anaconda. Mestilah kena berubah untuk masa depan,” sindir Sonia dengan ketawa ringan nyakitkan hati. Amanda tersenyum bengkek.
        “Betul ke Amanda dah ada buah hati?”
        “Alah, mak cik dengarlah sangat temberang kak Nia tu, bukannya betul pun,” tipu Amanda.
        “Mak cik rasa, kalau Aman ubah penampilan, pasti ramai yang jatuh hati pada Amanda. Cuba trylah!” saran Puan Zaida sambil senyum mengerti.
        “Ya ke mak cik,” excited si Aman.
        “Elok sangatlah tu… mertua sedang menyembang dengan bakal menantu,” laju jer mulut Sonia meluahkan kata sebelum dia menghidupkan enjin Myvinya. Amanda yang berdiri di tepi kereta ternganga malu dan tak sangka Sonia mengusiknya sampai begitu rupa. Tanpa banyak bual dia terus membuka pintu kereta Sonia, lalu masuk dengan muka tak malu.
        “Eh keluar keluar, akak dah nak jalan ni,” suruh Sonia.
        “Tak nak tak nak… akak dah malukan saya, akak kena bawa saya jalan-jalan,” desak Amanda dengan senyum untuk membasuh malunya pada Puan Zaida. Hai… kalau dah perempuan tu, perempuan juga ler, maintained mengada-mengada… Sonia tersenyum kosong.
        “Tahu malu pada manusia ya? Pada ALLAH tak pula terasa. Sepatutnya sebelum kita malu pada manusia, kita kena malu pada ALLAH dulu, barulah kita tak berani melakukan kejahatan,” ceramah awal Sonia sebaik saja dia mengambil keputusan untuk membiarkan saja Amanda mengikutnya. Mungkin ini peluang terbaik untuknya mendekati dan lebih mengenali Amanda. Kereta yang dipandu oleh Sonia mula bergerak perlahan meninggalkan perkarangan banglo mewah yang tersergam indah di Taman Ukay Perdana, UK itu.
        “Alah kak, belum sampai pun lima minit saya menikmati cruising Myvi bersama dengan ahkak, saya dah kena bedil. Kot ya pun peluru machine gun akak tu penuh, sabor-sabor ler sikit. Bagi can ler saya steady sikit dulu,” protes Amanda. Sonia ketawa geli hati.
        “Setahu akak, kau tu kebal. Lantaklah orang serang macam mana pun, kau buat derk aje. Akak kalau nak tembak kau pakai kereta kebal terus, baru hancur.” Sonia melawak lagi, penyudahnya kedua-dua pun ketawa.
        “Kak tak kesian ke kat adik akak yang macho ni?” tanya Amanda dengan sengih-sengih.
        “Mestilah, kesian sangat dengan kau dik, sebab kau ni jenis remaja yang menghadapi krisis identiti. Yang tak ada matlamat hidup dan hala tuju,” sebijik lagi Amanda kena.
        “Saya tahulah, tapi nak buat macam mana, dah lama berkeadaan begini dan rasa selesa pula begini. Lagipun saya tak kacau orang dengan pakaian yang begini.” Bukan main lagi ya kau nak berhujah, macamlah pandai sangat.
        “Itu yang salah tu, kau rasa, asal tak kacau orang, dah kira okey, dah tak bersalah. Bersalah dengan yang cipta kau, kau ambil kira. Kita ni dilahirkan sebagai perempuan, jadi kenalah meneruskan kehidupan kita dengan ciri-ciri sebagai perempuan sejati tu, seperti cara berpakaian, pergaulan dan percakapan. Jangan sekali-kali kita cuba menentang undang-undang peraturan ALLAH,” bantai Sonia.
        “Dulu, masa saya kecil-kecil kenapa akak tak ajak saya bermain? Alih-alih bila datang rumah akak asyik main dengan Daniel aje… dahlah kat rumah saya hanya ada abang-abang. Ha, sebab tulah saya jadi lagu ni.” Amanda beralasan.
        “Banyak cekadak betul kau ni ya! Ada ke pula akak yang kau nak salahkan. Sendiri mau ingat ler yang awak tu still perempuan walaupun berkawan dengan beratus orang lelaki sekalipun. Erm… kau kenal sotong tak?” tanya Sonia sambil menoleh melihat Amanda.
        “Ahkak oii… walaupun saya ni tak masuk universiti, tapi kalau setakat sotong tu, apa pulak tak kenalnya. Apa pula kena-mengena cerita saya dengan si squid tu? Auww! Tolong sikit… saya ni bukanlah jenis spesies lembik melekat tu,” jawab Amanda bersama ketawa lucunya.
“Ha, itulah yang kau tak faham! Sepatutnya kau ni kena ikut fitrah cik sotong kita tu, walaupun lama dia hidup dalam laut yang bergaram, sampai berjanggut, tapi tak ada pulak dia masin. Ini kejap aje main pondok-pondok dengan budak jantan, dah nak jadi jantan. Jantina tetap tak akan berubah walaupun kau cenderung untuk menjadi lelaki. Jadi kau kena sedar diri,” belasah Sonia tanpa simpati.
        “Aduih, kak. Asyik kena saja saya ni, tak tahan dah lubang telinga ni dah berasap dah ni,” jawab Amanda.
        “Itulah kau, asal orang nasihat kau tak nak dengar, sampai cakap mama kau pun kau tak heran ya. Bila nak berubah ni? Umur kamu pun dah lanjut, dah 23 tahun. Belajar malas, nasib baiklah mama papa kau kaya. Kalau tak tak tahulah nak jadi apa,” macam bertih goreng Sonia membebel.
        “Kak stop dulu pasal ni boleh tak? Gegendang telinga saya dah pecah sangat dah ni. Nantilah saya akan fikirkan balik segala nasihat akak yang bernas tu.” Amanda mengangkat tangannya tanda berjanji. Sonia ketawa sambil menggeleng-gelengkan kepala. Hish… budak ni memang tak makan saman betul, agaknya selipar jepun taruh ketchup dia makan kot!




No comments:

Post a Comment