NOW SHOWING

OBES, tapi manis. Itulah Siti Ajira. Ada yang panggil Siti, ada yang panggil Ajira. Berjaya di desa dan cemerlang di kota. Namun ujian yang melanda di usia remaja, berterusan hingga ke alam rumah tangga. Kaya, handsome, stylo itulah Farhan. Usahawan aksesoris dan servis kenderaan mewah di suburb KL metropolis. Kedua-duanya anti cinta. Ajira benci lelaki kerana baginya lelaki banyak yang jahat dari yang baik. Farhan fobia perempuan kerana apa yang diperlakukan oleh tunangnya terhadap beliau sangat tidak boleh diterima. Takdir ALLAH mengatasi segala, mereka diisytihar husband & wife dengan klausa perjanjian yang dirangka ikut suka. Maka apabila diterjemah ke realiti alam rumah tangga, ternyata ia mengharu-birukan keduanya.

Wednesday, November 23, 2011

persis bidadari syurga bab 14


BAB 14

Semenjak berada di tempat kerja baru ni, hati Nur semakin tenteram,tiada lagi tidur malamnya yang terganggu, tiada lagi hati yang sentiasa berdebar, tiada lagi ketakutan menghadapi hari esok. Sudah seminggu dia menjadi guru di Tadika Cahaya Cemerlang. Nur seronok bekerja disitu. Di tadika baru itu Nur mendapat kawan baru,semuanya baik dan dapat menerima Nur dengan baik. Nur amat bersyukur dengan apa yang Nur dapat sekarang, walaupun tak mewah, tapi cukuplah untuk menampung hidupnya buat setakat ini. Gajinya sebagai guru tadika cuma RM 900 . Selepas bayar itu dan ini adalah sedikit baki untuk dia simpan. Suriani tak mahu dia membayar sewa rumah tu,tapi Nur rasa tak patutlah pula, sebab gaji Suriani pun bukannya besar,lebih kurang,dia juga guru tadika . Berapalah sangat dia boleh dapat. Tapi Suriani rajin , dia selalu ambil overtime dengan menjadi tenaga kerja untuk taska pula, sebab tu Nur selalu keseorangan pada belah petang dan cara untuk Nur menghilangkan kebosanannya ,dia akan ke padang rekreasi yang terletak tidak jauh dari rumah mereka. Disitu hatinya menjadi lapang dan terhibur.

Nur tercari-cari lelaki yang sering dia lihat. Tak pula kelihatan dimana-mana. Mungkin lelaki misteri itu sakit kot ataupun sedang berada dihospital kerana kemalangan, maklumlah dia berjalan bukanya melihat kiri kanan, bukannya dia peduli dengan orang, menonong saja berjalan tanpa menoleh kiri dan kanan seperti orang yang tidak waras, memang dia tak waras kut? Tapi kasihan Nur melihatnya, dalam hati Nur tertanya-tanya ,masih ada keluargakah dia atau dia tinggal bersendirian? Bagaimana dia mengurus dirinya? Apa yang dia makan? Berbagai kemungkinan pula jawapan yang berlegar dibenaknya. Nur melilau lagi. Kalau lelaki misteri itu ada , dia ingin menyerahkan sedikit buah tangan sebagai salam perkenalan mereka, entah mengapa hati kecilnya berat melahirkan rasa simpati dan ingin menolong sekiranya mampu. Walaupun Nur Asiah sendiri hidup dalam masalah dan kedukaan, tapi dia beruntung, dia masih boleh berfikir dengan waras, dia masih ingat ALLAH dan dia yakin suatu hari ALLAH pasti akan membantunya.

Nur tersenyum akhirnya ,lelaki misteri yang ditunggu itupun datang bersama frame gambarnya yang tak pernah lekang dari dakapannya , dia duduk di tempatnya semalam,sambil memeluk bingkai gambar yang selalu dia bawa, tapi baju dan seluarnya bukan pakaian semalam,nampak bersih dan baru. Nur merenung bekal makanan yang dia bawa, mahukah lelaki itu menerimanya? Mahukah lelaki itu berinteraksi dengannya? Bolehkah lelaki itu didekatinya? Adakah lelaki itu memerlukan bantuan? Dan bantuan apakah yang boleh dia sumbangkan? Kalut Nur memikirkannya, untuk tidak mempedulikan lelaki itu Nur tidak sampai hati. Bagaikan ada suara yang menyuruhnya membantu lelaki itu. Ah...Nur mengeluh lemah dan buntu.

Tiba-tiba Nur terperasan ada mata yang sedang memerhatikannya, dia menoleh, memang benar lelaki misteri itu sedang melihat ke arahnya. Nur gugup namun dia sempat melemparkan senyuman tapi tak bersambut. Nur cuba memberanikan diri untuk menghampiri lelaki tersebut,perlahan-lahan Nur berjalan ke arahnya. Dengan hati yang sedikit cuak Nur mendekatinya, adakah lelaki misteri itu akan melarikan diri atau menghalaunya.

“Assalamualaikum!” Nur memberanikan diri memberi salam.Nur merenung lelaki misteri itu.Lelaki itu tidak menjawab salam Nur tapi memandang dengan penuh tanda tanya, dia meneliti wajah Nur dari atas sampai bawah, mungkin dalam hatinya berkata , adakah saya kenal awak? Ah… Nur tak kisah itu semua, yang penting sekarang Nur cuba untuk mendekati lelaki misteri tersebut.Kalau ada yang perlu dibantu dia akan membantunya, kerana dia tahu hidup ini perlu saling bantu membantu.

“Boleh saya duduk?” Nur memberanikan diri memulakan bicara, lelaki itu diam sambil merenung wajah Nur tanpa kata, kemudian dia menganggukkan kepala tanda membenarkan Nur duduk. Nur duduk dihujung kerusi panjang dengan berhati-hati.

“Maaf mengganggu, selamat berkenalan, saya Nur Asiah,” Nur membuka bicara perkenalan tanpa menghulurkan tangan. Lelaki itu menatap legat wajah Nur Asiah. Wajah yang putih bercahaya dan dia mula ingat ,inilah perempuan yang memberikan payung untuknya minggu lepas, ketika dia sedang berhiba dalam hujan. Dia tidak tahupun ada orang lain waktu itu,tiba-tiba saja seorang perempuan muda datang memberikan payung untuknya. Mulia sungguh hatinya.

“Saya Hannan,” lelaki itu membalas dan Nur tersenyum, akhirnya dia tahu juga nama lelaki misteri itu.

“Saya ada bawa sedikit makanan, nak rasa?’ Nur Asiah menghulurkan bekas yang berisi makanan. Nur melihat lelaki itu ragu-ragu untuk mengambilnya. Nur menghulur lagi sambil membuka tutup bekas tersebut, semerbak bau wangi keluar dari bekas makanan tersebut,tiba-tiba saja Hannan merasa kecur liurnya, bau wangi makanan tersebut menggamit nostalgia terhadap kenangan bersama bekas isterinya. Dulu isterinya cukup suka memasak makanan seperti ini. Macaroni bakar, suatu makanan kegemarannya.

Hannan meletakkan frame gambar budak perempuan yang selalu dipegangnya disebelahnya lalu memegang bekas makanan yang dihulurkan oleh Nur Asiah. Hannan memasukkan sepotong Macaroni bakar tersebut kedalam mulutnya. Satu keajaiban berlaku, rasanya sama seperti masakan isterinya, Hannan mula makan lagi dan lagi,dia mula suka dan mula rasa bahagia. Kerinduannya seperti terubat. Akhirnya semua makanan tersebut habis, Hannan memakannya dengan penuh selera ,sekian lama dia tidak makan seperti itu, penuh selera dan bersemangat. Selama ini kalau dia makan semata-mata untuk memberi dia tenaga sahaja,keinginan dan seleranya telah lama mati dan hilang sama seperti kehilangan anak dan isterinya dari hidupnya. Nur Asiah melihat dengan senang hati dan rasa bersyukur. Dia bahagia dapat memberi lelaki yang berjambang berserabai itu makan,nampaknya lelaki itu sukakan makanannya atau lelaki itu memang dalam kebuluran? Mungkin juga.

Nur Asiah menoleh ke arah gambar yang berada di sebelah lelaki itu,hatinya terdetik ingin melihat dari dekat gambar tersebut.

“Encik Hannan , boleh saya lihat gambar itu sekejap,” Nur Asiah meminta dan berharap Hannan membenarkannya. Hannan mengangguk tanda setuju dan Nur Asiah senyum gembira. Nur Asiah mengangkat gambar tersebut, alangkah cantik dan comelnya budak perempuan dalam gambar tersebut. Cukup sempurna.Nur Asiah mengusap-ngusap gambar itu terasa seolah-olah sedang menyentuh pipinya.

“Anak saya,” Hannan mula bersuara sambil matanya menghala ke taman permainan.

“Cantiknya…berapa umurnya?” Nur Asiah ghairah untuk mengcungkil rahsia lelaki misteri itu.

“Lima tahun.”

“Kenapa dia tak ikut Encik Hannan ke taman? Kalau tak,boleh saya berkenalan dengannya,manalah tahu nanti anak saya boleh ikut wajah dia.” Nur Asiah ingin membuat lawak, tapi tak jadi. Hannan diam saja.

“Siapa nama dia?”

“Fedora Qistina.”

“Wah…sedapnya nama,sepadan dengan orangnya,” Nur Asiah memuji,tapi tiada respon dari Hannan. Diwajah ada garis-garis duka yang sukar dihilangkan.Walaupun wajah Hannan ditutupi dengan jambang dan misai tetapi kesedihan dan kedukaan itu tetap tergambar pada sinar matanya. Pancaran mata yang tiada lagi keghairahan.

“Sebenarnya Fedora dah tak ada” mendatar saja suara Hannan.

“Dia pergi mana?” teruja Nur Asiah ingin tahu.

“Mereka dah meninggalkan saya.Anak dan isteri saya mati dalam kemalangan lima bulan yang lalu.” Hannan mula membuka cerita dukanya,duka yang sekian lama bersarang dihati,duka yang melumatkan seluruh hati dan perasaannya, yang menjadikan dia hidup terumbang ambing, hidup dengan tidak tenteram dan diburu rasa bersalah serta menyalahkan dirinya sebagai punca kematian anak dan isterinya. Hannan meraup wajahnya beberapa kali seolah-olah sedang melepaskan beban. Nur Asiah memerhati dengan penuh simpati.

“Oh…maafkan saya…kerana telah membuatkan Encik Hannan sedih. Saya tak bermaksud demikian.” Nur Asiah diterpa rasa bersalah kerana telah menyelongkar kisah duka Hannan.

“Tak mengapa…sudah takdir hidup saya begini,” lemah saja bunyi suara Encik Hannan.

“Hidup ini berlari di atas garisan takdir,dan kita tidak mampu berkata tidak,walaupun kita tidak menginginkannya. Sabarlah Encik Hannan, kerana sabar itu sebahagian daripada iman.” Encik Hannan merenung Nur seperti mengejek.

“Apa yang awak tahu tentang sabar? Bukan awak yang menanggungnya. Hidup saya diburu dengan rasa bersalah. Kalaulah saya tak mengajak mereka pergi bercuti waktu itu, tentu keluarga saya masih ada,” keras suara Hannan seakan marah.

“ Jangan menyesali takdir, kerana ia telah tertulis sejak kita belum dilahirkan lagi.Menyesali takdir seperti tidak beriman kepada ALLAH,kerana percaya kepada qada’ dan qadar adalah rukun iman yang keenam.” Sebenarnya Nur Asiah lebih memujuk dirinya sendiri.

“Tapi ALLAH tidak adil pada saya, kenapa ALLAH ambil mereka berdua saja? Kenapa ALLAH tak ambil saya sekali?”

“Encik Hannan, siapa kita hendak bersoal jawab dengan Allah? Allah mencipta kedukaan bersama hikmahnya sekali. Kedukaan dan penderitaan adalah untuk menguji sejauh mana keimanan seseorang.”

“Awak tak akan faham,kerana awak tak pernah rasa kehilangan,” mendatar saja suara Hannan, mukanya didongak ke langit.

“Encik Hannan ,cuba tengok kesan parut di lengan saya, ini semua adalah kesan kezaliman suami terhadap saya. Saya disiksa oleh madu dan suami saya,enam tahun saya menderita dan sekarang, disaat saya telah melarikan diri dari suami, ALLAH telah mengurniakan saya, anak. Saya sendiri tidak tahu untung nasib anak saya pada masa akan datang. Tapi saya tetap pasrah dan redha,kerana saya hamba ALLAH dan kerana saya memiliki cinta ALLAH.” Nur Asiah tak tahu, kenapa ringan saja mulutnya menceritakan kisah hidupnya,walhal mereka baru saja berkenalan. Mungkin Nur Asiah terdorong untuk menyedarkan Hannan, bahawa jangan berburuk sangka terhadap ALLAH.

“Hebatnya penderitaan awak,” redup mata Hannan merenung wajah bersih di hadapannya, tak sangka, perempuan muda yang cantik di hadapannya banyak menanggung penderitaan.

“Encik Hannan, kalau kita rasa diri kita susah, tapi masih ada yang lebih susah,kembalilah kepada ALLAH. ALLAH tempat kita mengadu dan memohon pertolongan. Mengingati ALLAH membuatkan kita tenang dan redha. Ingatlah ,dunia ini hanya pinjaman, segala harta dan anak pinak hanyalah hiasan semata-mata.Yang kekal ialah pahala dari ketaatan kita terhadap ALLAH. Janganlah berhiba dan bersedih hati,kerana kematian itu adalah pasti,cuma mereka pergi dahulu,kerana ALLAH terlalu rindu pada mereka. Bahagian kita juga adalah pasti, cuma tidak tahu bilakah masanya akan tiba. Sementara kita masih hidup, carilah kebaikan untuk dibawa sebagai bekalan,supaya kita bukanlah tergolong dari orang-orang yang rugi.” Lembut mendayu Hannan mendengarnya. Kata-kata Nur Asiah umpama payung di saat dia kepanasan, umpama air disaat dia dahaga, meresap jauh menyentuh lubuk hatinya, seolah-olah suara yang menggerak dia bangun dari mimpinya yang panjang. Hannan menekurkan kepala, tunduk ke bumi, menyesali diri. Betapa selama ini dia terlalu mengikut kata hati, segala nasihat keluarga tak pernah dia endahkan. Lihatlah perempuan muda di sebelahnya, bertahun menderita, tapi masih mampu meneruskan hidupnya , malah masih boleh membantu orang lain. Ah…lemahnya aku! Hannan melepaskan keluhan.

Senja itu mereka berpisah. Nur Asiah melangkah pulang ke rumah sewa Suriani,manakala Hannan beringsut pulang entah ke mana. Biarlah, lain kali Nur Asiah akan bertanya di mana kah rumahnya dan siapakah saudara maranya. Kasihan,lelaki itu masih keliru, dek hatinya yang telah terbakar oleh penderitaan.

No comments:

Post a Comment