NOW SHOWING

OBES, tapi manis. Itulah Siti Ajira. Ada yang panggil Siti, ada yang panggil Ajira. Berjaya di desa dan cemerlang di kota. Namun ujian yang melanda di usia remaja, berterusan hingga ke alam rumah tangga. Kaya, handsome, stylo itulah Farhan. Usahawan aksesoris dan servis kenderaan mewah di suburb KL metropolis. Kedua-duanya anti cinta. Ajira benci lelaki kerana baginya lelaki banyak yang jahat dari yang baik. Farhan fobia perempuan kerana apa yang diperlakukan oleh tunangnya terhadap beliau sangat tidak boleh diterima. Takdir ALLAH mengatasi segala, mereka diisytihar husband & wife dengan klausa perjanjian yang dirangka ikut suka. Maka apabila diterjemah ke realiti alam rumah tangga, ternyata ia mengharu-birukan keduanya.

Wednesday, November 23, 2011

persis bidadari syurga bab 15


BAB 15

Hannan membuka daun pintu,menjenguk ke dalam rumah, mencari mamanya. Rumah yang besar itu terasa sunyinya, kemana mereka semua?

` “Mama! Mama! Mama!” Hannan melaung. Dia naik ke tingkat atas mencari mamanya. Tiba-tiba pintu bilik dikuak, seraut wajah tenang mengukir senyum bersama kain telekong yang masih belum dibuka. Hannan menerpa lalu memeluk dan mencium ibunya.

“Mama maafkan Han, maafkan Han,” Datin Anisah memeluk erat, dia faham dengan gelodak jiwa yang sedang Hannan hadapi.

“Hannan anak mama, tak ada apa yang nak mama maafkan, Hannan tak buat salah apa pun.”

“Tapi, Hannan telah buat mama sedih,” Hannan belum melepaskan pelukannya, kasih ibu mendalam rasanya.

“Han, syukurlah…Han telah sedar.Hidup ini perlu diteruskan,yang pergi tetap pergi.”

“Ya mama, Han sedar, selama ini Han terlalu mengikut perasaan. Han ingin bertaubat, Han ingin kembali kepada ALLAH.”

“Oh…Han, anak mama!” Berderai air mata Datin Anisah kerana terlalu gembira. Anak lelakinya yang telah hilang pedoman hidupnya kerana kesedihan itu ,telah kembali mengenal diri, mengenal siapa Pencipta yang Agong.

“Mama, apa kata kita buat kenduri tahlil untuk Yasmin dan Fedora.”

“Bagus juga, sebaik-baiknya begitulah,bila kita terlalu rindu, kita hubungkan jiwa kita dengan kebajikan untuk mereka.Pasti sedikit sebanyak rindu itu terubat,” bening mata si ibu melihat mata si anak yang sarat dengan penderitaan. Penuh simpati. Dulu Hannan seorang yang periang, ceria dan suka mengusik. Semasa Yasmin hidup, keluarga mereka sangat bahagia. Tapi selepas kemalangan tersebut semuanya turut berubah, kehidupan Hannan dan kebahagiaan keluarganya juga turut kena tempiasnya.

Hannan berubah menjadi pendiam, yang dia tahu hanya menangisi pemergian anak dan isterinya, paling malang dia menyalahkan dirinya di atas peristiwa tersebut. Seolah-olah perkataan qada dan qadar tiada apa-apa makna bagi Hannan. Puas sudah dipujuk oleh abang dan kakaknya,tapi Hannan tetap tenggelam dalam dunianya. Hannan menjadi semakin teruk, sehingga kadang-kala dia sendiri tidak tahu, dimana Hannan tidur, anak itu merayau-rayau entah kemana, hanya doa yang sering mengiringi agar anak itu sentiasa selamat.

Tapi, senja ini, bersaksikan mega yang kemerahan diufuk barat,dengan kekuasaan-Mu ya ALLAH anakku Hannan telah kembali kepangkuan keluarga dengan selamat. Syukur pada-Mu ya Tuhan.

Petang itu, Hannan kembali ke padang rekreasi, tempat dia terjumpa perempuan muda tersebut. Dia ingin mengucapkan jutaan terima kasih pada perempuan muda yang berhati mulia atas bicaranya yang telah melunakkan hati Hannan yang keras. Bicara yang telah menyedarkan dirinya, bicara yang penuh motivasi,padahal orang yang sedang bercakap itu sendiri belum tahu hujung panggal hidup dan nasibnya. Tetapi yang indahnya perempuan muda itu, penuh semangat dan keyakinan bahawa ALLAH sentiasa bersamanya dan ALLAH akan membantunya serta terlalu pasti ada hikmah yang terkandung disebaliknya.

Sejam Hannan menunggu, dua jam Hannan menanti, tapi perempuan muda itu tak kunjung tiba, tiga jam Hannan berharap agar perempuan itu akan datang. Senja mula beringsut ke malam ,Hannan masih disitu, menunggu dan berharap, selain ingin berterima kasih dia ingin menjemput perempuan muda itu ke majlis tahlil di rumahnya. Dia ingin membina persahabatan dengan orang yang senasib dengannya.

Tapi sayang perempuan muda itu tak juga datang. Kenapa, sakitkah dia? Hannan meninggalkan taman tersebut dengan persoalan yang tak terjawab.

“Nur, makanlah , bubur nasi ni masih panas, kau makanlah sekarang, dah sejuk nanti tak sedap.” Suriani memujuk Nur Asiah makan sambil tangannya meraba suhu di kepala Nur Asiah, panas badan Nur. Kasihan Nur dah tiga hari demam, tak kebah-kebah, di ajak ke klinik tak mahu.

“Nantilah,letak saja kat situ.”

“Nur, kau perlu makan, kalau tak makan, mana ada kuderat ,nanti lambat sembuh. Ha…nak angkat tangan pun tak lalu.”

“Ya, aku tahu, tunggulah sekejap.”

“Berapa banyak sekejaplah, tiap kali aku suruh ,itulah jawapannya. Nah! Nah buka mulut,aku suapkan,” Nur Asiah terpaksa membuka mulut,menelan satu persatu,walaupun semuanya terasa tawar dan kosong, orang demamlah katakan.

“Lepas ni aku bawa pergi ke klinik, kau siap ya?”

“Tak payahlah pergi klinik, nanti baiklah, demam biasa aje.”

“Aku bagi pilihan, kau nak siap sendiri atau aku tukarkan baju seluar kau, dengan yang kecil sekali, lepas tu aku dukung kau sampai ke klinik, mana kau nak?” Nur merenung mata Suriani, memang Suriani tak main-main. Dia boleh buat apa yang dia cakap, sebab badannya besar.

“Yalah aku ikut” kata Nur Asiah sambil mencebik.

“Aik…dah sakit macam tu pun ada hati nak cebik orang?” Suriani ketawa. Nur Asiah geram.

“Nur, kau dah beritahu mak kau pasal masalah kau ni?”

“Belum, aku tak sampai hatilah. Karang mereka semua susah hati kerana aku.”

“Betul tu, tapi macam mana kalau Aiman cari kau sampai kat kampung?”

“Aku rasa Aiman takkan cari aku, buat apa? Diakan benci dengan aku.Lagipun kalau dia cari aku sampai kat kampung, segala rahsia kejahatannya terbongkar.”

“Betul ...betul ...betul ...” Suriani mengangguk.

“Huh…elok sangatlah tu, dah macam Upin Ipin aje aku tengok” Nur mencebik lagi. Suriani ketawa keras. Suriani memang begitu, suka buat lawak, hati Nur Asiah selalu terhibur dengan telatahnya. Betullah kata orang tua. Orang yang ceria dapat membahagiakan orang lain. Mudah-mudahan hati yang sedih dan kecewa berkurangan sedikit.

Suriani membawa Nur Asiah dengan kereta kancilnya, menderu laju macam orang nak berlumba, kecut perut Nur Asiah dibuatnya, tapi Suriani selamba saja.

“Su, kau bawa kereta perlahan sikit boleh tak? Takut aku.”

“Laju ke? Aku rasa biasa saja.”

“Nenek kau, aku ni rasa nak gugur jantung tau, kecut perut aku sampai ke usus. Kau ni bukan lagi bawa kereta, tapi merempit tau tak?”

“Tak best bawa kereta pelahan-lahan, lambat sampai.” Suriani ketawa lagi.

“Banyaklah kau punya best, silap haribulan,kita ni bukan pergi klinik, tapi terbujur kaku kat bilik mayat, biar lambat asal selamat.”

“Baiklah Cik Puan,” Suriani menyengih.

Kereta Kancil Suriani berhenti di hadapan Klinik Safwan. Nur Asiah meminta Suriani menghantarnya ke klinik panel Aiman, nak pergi Hospital Besar Kuala Lumpur ,pasti dia tak lalu nak menunggu giliran, nak bayar sendiri, duitnya bukan sedikit. Apa salahnya guna panel. Jimat dan capat.

“Kau tak takut ke Aiman dapat cari,kalau kau guna panel dia?”

“Kau ni macam nenek aku lah, asyik risau saja, Aiman takkan dapat cari aku,pandailah aku cover line.” Nur Asiah membetulkan tempat duduknya, rasa sejuk menyucuk-nyucuk sampai ke tulang. Nur Asiah membungkus dirinya dengan baju sejuk milik Suriani.

“Eh…nenek kau ada lagi ke?” Nur Asiah memegang kepalanya yang sememangnya berat. Apa punya bengaplah minah ni.

“Su, boleh tak ,kau jangan banyak tanya, aku letih tahu nak jawab. Nenek aku tu dah meninggal, dalam kubur tau tak?” Tak kuasa Nur Asiah melayan kerenah Suriani.

“Habis, yang kau bandingkan aku dengan orang mati buat apa?” Suriani ketawa, Nur Asiah juga nak ketawa, tapi tak mampu.

“Eh…Su, diam boleh tak?”

“Okaylah, aku diam, karang kau juga yang sunyi bila tak dengar suara aku.”

“Tak mengapa, kalau kau diam dapatlah aku rehat.”

Tiba-tiba nama Nur Asiah dipanggil.Nur Asiah tak ingin Suriani menemaninya, takut Doktor Hayati dapat membaca keadaannya, sebab Doktor Hayati ni seorang yang terlampau ramah. Sebelum ini pun Doktor Hayati memang ramah dengan Nur Asiah dan Aiman. Nur Asiah menguak daun pintu, terjenguk kepalanya memerhati di dalam.

“Masuklah Nur, duduk ,apa masalah ni?” Doktor Hayati bertanya ramah.

“Demam.”

“Eh ...mana Encik Aiman?” kan dah tertangkap, Nur Asiah menjadi gabra.

“Abang, out stastion” bantai ajelah.

“Ya ke, itulah rasa pelik pula, bila Nur datang seorang, selalunya ditemani oleh Encik Aiman.” Memang Aiman selalu menemaninya ,bila berjumpa doktor, mungkin Aiman takut doktor terlebih periksa badan Nur dan menemui kesan-kesan penderaan.

“Hmmm …abang tu, sibuk sangat sekarang ni,” berbohong sunat,tak apa kot!

“Biar saya periksa Puan Nur sekarang,” Nur Asiah senyum sambil mengangguk. Manakala doktor Hayati memeriksa suhu,tekanan darah dan jantung.

“Ini demam biasa saja, Tahniah! Puan Nur dah tahu ke Puan Nur mengandung?”

“Ya” Nur Asiah senyum bangga.

“Dah berapa bulan?”

“Dalam 4 bulan lebih,” bangga giler Nur Asiah bila dia disahkan mengandung, tak adalah dicop sebagai perempuan mandul.

“Dah buat kad Pranatal?”

“Kad apa tu?” Teruja Nur Asiah menyoalnya, maklumlah bakal ibu.

“Kad Pranatal tu,ialah kad yang mencatatkan butiran kesihatan ibu dan anak sewaktu membuat pemeriksaan doktor. Ibu mengandung pula wajib membuat pemeriksaan sekali sebulan,tetapi sekiranya sudah hampir tarikh bersalin, ibu hendaklah membuat pemeriksaan sekali seminggu, dan setiap kali bayi dalam kandungan itu bergerak ,akan dihitung. Sekiranya pergerakkan bayi itu tak cukup dalam kadar yang ditetapkan, maka jantungnya amat lemah. Kad Pranatal juga menjadi rujukkan para doktor sekiranya timbul perkara yang berbangkit sekiranya ibu mengalami masalah kesihatan.” Wah… panjang lebar Doktor Hayati memberi penerangan. Tak sia-sia demam ni, ada hikmahnya, dapat ilmu yang tak pernah Nur Asiah ambil tahu selama ini. Nur Asiah mengangguk-angguk tanda faham.

“Jadi, saya buka Kad Pranatal untuk Puan Nur sekarang ya? Alang-alang, sementelah Puan Nur dah datang ni.”

“Boleh juga.”

“Semasa mengandung, Puan Nur kena jaga pemakanan,ambil makanan yang kaya dengan protein,seperti banyakkan minum susu, ikan,kekacang dan lain-lain,kerana protein diperlukan untuk pembentukan tisu baru, manakala vitamin dan zat galian, fungsinya membantu proses kimia yang kompleks dalam badan. Perkembangan bayi terbentuk berdasarkan apa yang ibu makan,terutamanya diawal proses pembentukan bayi.”

“Kalau saya tak lalu makan nasi,tak mengapa ke?”

“Tak jadi masalah, Puan Nur boleh mengambil karbohidrat yang lain seperti roti, kentang dan lain-lain, yang pentingnya ibu mengandung memerlukan 2,500 kalori setiap hari untuk membekalkan tenaga.”

“Doktor, saya kerap mengalami pedih hati,terutamanya pada waktu malam.”

“Oh…itu gejala biasa yang dialami oleh sesetengah ibu mengandung, ianya berpunca dari laluan sejumlah kecil isi perut ke dalam bahagian bawah tiub makanan (atau esophagus), yang memanjang dari mulut hingga ke perut. Ketika hamil kejadian ini berlaku kerana injap yang mengawal pintu masuk perut mengendur dan kerana uterus yang sedang membesar itu menolak perut ke atas.”

“Macam mana nak hilangkannya?”

“Puan Nur boleh cuba, makan hidangan ringan dengan kerap, sediakan susu pada waktu nak tidur, meminumnya jika berlaku pedih hati, dan cuba tidur dengan menggunakan bantal yang tinggi. Tapi saya akan bekalkan ubat anti-acid yang mengandungi magnesium untuk menutup permukaan perut yang berasid.”

“Tak merbahaya kepada kandungan ke ?”

“Puan Nur jangan risau, para doktor amat berhati-hati dalam memberi ubat kepada ibu mengandung, kerana ubat yang disyorkan oleh doktor telah pun mendapat kelulusan Kementerian Kesihatan.”

“Ooo… baru saya tahu.”

“Masih ada loya dan muntah-muntah?”

“Tak adalah pula,” Nur Asiah hairan selama ini dia tak pula terasa nak muntah.

“Baguslah, tak semua orang dapat keistimewaan macam tu. Okaylah ,saya akan bagi vitamin untuk Puan makan sepanjang tempoh mengandung, ianya baik untuk kesihatan dan perkembangan bayi. Kalau Puan ada apa-apa masalah sila datang ke klinik dan berjumpa dengan saya. Ini tarikh susulan Puan untuk pemeriksaan yang akan datang.”

“Terima kasih doktor, Assalamualaikum!”

“Sama-sama, Waalaikumussalam!”

Sebaik saja Nur Asiah melangkah keluar dari bilik Doktor Hayati, Suriani meluru datang menghampirinya.

“Apa hal lama sangat? Aku ingat kau dah pengsan kat dalam,” kalut betul Suriani.

“Biasalah orang mengandung, buat pemeriksaan kandungan.”

“Bahaya tak demam kau?”

“Bahayalah juga, doktor kata, kena banyak berehat, rehat badan,rehat mata dan telinga, jangan asyik dengar orang membebel-bebel saja, nanti sawan boleh naik ke kepala. Lama-lama boleh jadi biul.” Suriani ketawa bila terkena sindiran.

“Demam ada lagi tak?”

` “Dah kebah sikit?”

“Lagi apa doktor cakap?”

“Ya Allah Su, boleh tak kau bagi aku ruang bernafas sekejap, kepo macam polis pencen.”

“Mana ada polis pencen sibuk hal orang, kat kampung aku tu ada polis pencen, tapi asyik sibuk main papan Dam Aji bawah pokok jambu.”

“Dah sah polis pencen tu atuk kau.”

“Ha…atuk,atuk, tak main ya? Karang tersedak arwah atuk aku dalam kubur,” Nur Asiah ketawa , walaupun tak mengekek ,tapi cukup mencuit hati. Dengan Suriani ada saja benda yang nak dibualkannya.

No comments:

Post a Comment