NOW SHOWING

OBES, tapi manis. Itulah Siti Ajira. Ada yang panggil Siti, ada yang panggil Ajira. Berjaya di desa dan cemerlang di kota. Namun ujian yang melanda di usia remaja, berterusan hingga ke alam rumah tangga. Kaya, handsome, stylo itulah Farhan. Usahawan aksesoris dan servis kenderaan mewah di suburb KL metropolis. Kedua-duanya anti cinta. Ajira benci lelaki kerana baginya lelaki banyak yang jahat dari yang baik. Farhan fobia perempuan kerana apa yang diperlakukan oleh tunangnya terhadap beliau sangat tidak boleh diterima. Takdir ALLAH mengatasi segala, mereka diisytihar husband & wife dengan klausa perjanjian yang dirangka ikut suka. Maka apabila diterjemah ke realiti alam rumah tangga, ternyata ia mengharu-birukan keduanya.

Tuesday, November 20, 2012

AMIR MINAH MACHO BAB 22









                                                           BAB 22

          AMIRA berlari laju turun ke bawah, sebelum itu sempat dia mengambil kunci motosikal yang tergantung di tempat penyangkut kunci. Kelam kabut Norhayati berlari mengejar Amira, dia tahu dalam keadaan seperti ini Amira boleh bertindak gila dan dia perlu menenangkan adiknya.
          Belum pun sempat kaki Norhayati mencecah tanah, Amira sudah mendecit laju bersama motosikal Mak Milah mengalahkan orang sedang merempit, dengan sekelip mata saja bayangan Amira hilang dari pandangan. Ya ALLAH... janganlah sesuatu yang buruk terjadi kepada adikku! Hati Norhayati dipagut rasa resah dan risau. Ke manalah agaknya Amira pergi? Pasti Amira sangat sedih dan terluka saat ini sebab telahannya selama ini adalah benar.
          “Argh!!!” Amira menjerit lantang membuangkan rasa geram dan marahnya ke dalam sungai. Sebiji batu besar di sebelahnya dipungut kemudian dicampakkan ke dalam sungai, air berkocak dan batunya tenggelam, tapi resah, sedih dan marah tak juga hilang walau pun dia telah menunggang motosikalnya sejauh mungkin.
          Amira berdiri di tepi Sungai Muda. Airnya yang mengalir tenang tidak mampu menyejukkan hatinya yang tengah baran. Perasaannya masih tak tenang walaupun dah berbatu-batu dia tinggalkan rumah. Amira seakan tidak percaya, bagaimana beraninya dia menunggang motosikal dengan tidak tentu hala tuju tanpa membawa apa-apa termasuklah BlackBerrynya. Seandainya ada roadblock polis di hadapan, maka kantoi giler dia kali ini. Mengeletarlah tangan nanti bila nak mengeluarkan duit membayar saman. Saman tak bawa lesen motor dan tak bawa kad pengenalan. Silap-silap nanti polis kata dia minah Indon. Lantaklah... apa nak jadi pun jadilah. Tapi dalam hati dia tetap berdoa, agar tidak ada perkara buruk yang berlaku.
          Bukan niat dia untuk menyakiti hati mak yang telah bersusah payah membela dan menjaganya. Bukan dia tak berterima kasih pada mak yang telah banyak berjasa untuk mereka adik-beradik, sampai mati pun dia tak akan dapat membalas jasa mak. Jauh sama sekali dari hati kecilnya untuk membenci dan memarahi mak terhadap apa yang berlaku, tapi desakan hati untuk tahu hakikat sebenar tentang ayah, membuatkan dia seperti anak yang kurang ajar. Mak maafkan Mira! Air mata Amira masih belum mahu berhenti, masih meleleh sampai ke pipi.
          “Mira!” Amira menoleh bila namanya dipanggil. Dengan muka yang sudah sedia ketat Amira menjeling tajam ke arah Mail tanda menyampah sangat. Bila masa mamat ni sampai kat sini pun dia tak sedar dan kenapa mamat ni menyibuk datang sini pun dia tak tahu.
          “Mira, rata-rata tempat saya cari awak, nasib baik jumpa. Kalau tak lagi susah hati saya.” Mail membuka kata, manakala Amira hanya diam tanpa kata.
          “Mira, sabarlah, bawa bertenang dan banyakkan istighfar.” Mail memujuk lagi.
          “Kau apa tahu? Bukan kau yang rasa!” Amira menengking Mail, tanpa sedikit pun rasa hormat pada tunangnya. Mail undur ke belakang, bukan takut tapi bagi ruang Amira bernafas dengan lega dan jelas. Kemudian Mail menyambung bicaranya.
          “Saya tahu Mira tak suka saya, tapi tak kisahlah. Cuma saya mahu Mira anggaplah saya sebagai pengganti Hadi. Tempat Mira meluahkan sedih dan duka Mira. Mira tahu tak? Keci-kecil dulu, waktu Mira menangis kerana dibuli atau diejek kawan-kawan, Hadi tampil sebagai ‘comforter’. Saya mahu jadi seperti Hadi. Saya mahu memujuk Mira supaya jangan menangis dan bersedih. Saya mahu buat Mira tersenyum dan ceria semula, sebab itulah setiap kali Mira menangis saya selalu ada dekat Mira.” Mail membuka lembaran kenangan indahnya sewaktu kecil, biar Mira tahu sayangnya pada Mira telah lama terbit dan cintanya telah lama hadir walaupun masa itu mereka masih kanak-kanak.
          Amira mengangkat muka dan merenung Mail dengan air mata yang masih mengalir di pipi. Betulkah Mail seikhlas itu? Tapi kalau diingatkan kembali zaman kanak-kanaknya, memang Mail selalu bersama dia dan Hadi serta dua tiga orang sahabat yang lain. Mail selalu membelikan dia ais krim dan gula-gula untuk memujuknya bermain bersama. Pendek kata dalam setiap keadaan Mail selalu bersamanya. Sesuatu yang dia tidak mudah lupa ialah Mail selalu menjadi mangsa bulinya, dan dia selalu mengejek Mail dengan perkataan bendul.
          “Dahlah, jangan menangis lagi, nanti bengkak mata tu. Lagipun ramai orang yang lalu-lalang kat sini melihat awak menangis,” lembut saja suara Mail memujuk.
          “Kau tak rasa apa yang aku rasa.”
          “Walaupun saya tak alaminya tapi saya dapat rasakan kesedihan itu. Saya faham perasaan awak. Mak Milah pun dah cerita semuanya, dia risau sangat pasal awak, sebab tulah saya cari awak. Sabarlah, sebab sabar adalah terapi yang paling baik,” lembut suara Mail menusuk masuk ke dalam hati Mira yang keras. Perlahan-lahan Mira mula memanggung kepala dan melihat Mail yang tersenyum tenang.
          “Tapi mak tak patut buat kami macam ni, mak tipu kami hidup-hidup,” serak suara yang keluar dari kerongkong Amira.
          “Tak baik berburuk sangka dengan mak sendiri. Cuba kita letak diri kita di tempat mak. Apa yang kita rasa bila ditinggalkan sendirian dengan kesempitan hidup dan sebagainya? Mungkin kita akan bertindak lebih hebat lagi dari mak. Kadangkala manusia ini bila disakiti, tindakan mereka sangat tak terduga. Malah boleh melebihi harimau yang tercedera. Jadi sabarlah, lapangkan dada, mungkin ada hikmah di sebaliknya,” kata-kata Mail yang lembut dapat meredakan marah Amira. Sebenarnya dia sendiri tidak tahu pada siapa  harus dia benci dan marah? Tak mungkin aku benci pada mak, kerana mak adalah ratu hatiku, atau pada ayah, kerana selama ini ayah tak pernah wujud di antara kami dan ayah tinggalkan kami begitu saja? Tak, aku tak akan benci ayah. Bagaimana aku ingin membenci ayah, sedangkan selama ini aku ingin sangat memiliki seorang ayah.
          Amira merenung Sungai Muda yang mengalir tenang, sedikit sebanyak kata-kata Mail terlekat di kepalanya. Memang benar kata Mail, dia tak patut menuduh mak sebagai penipu kerana dia tak tahu apa yang berlaku dan apa yang mak alami.
          “Jom balik, tak macholah menangis kat tepi jalan ni, orang yang lalu-lalang asyik tengok aje. Agaknya mereka ingat saya tengah buli awak.” Amira menjeling ke arah Mail yang sedang tersengih. Tak macholah konon, saja nak menyindirlah tu.
          “Jom saya hantar awak balik naik kereta.” Mail memujuk.
          “Habis motor ni macam mana, balik sendiri?” Amira masih menggunakan nada yang tinggi, tapi Mail hanya tersenyum dengan lawak Amira.
          “Nanti saya suruh pekerja saya datang ambil, lagipun bahaya kalau bawa motor dengan perasaan yang tak tenteram, macam-macam boleh terjadi.” Mail tak pernah jemu untuk berbuat baik dengan Amira.
          “Yalah, saya ikut awak, tapi jangan ingat saya suka awak!” Amboi... minah ni siap bersyarat lagi. Tak sedar diri, tak tahu bersyukur. Mail mengangguk sambil senyum panjang, tak kisahlah apa pun, yang penting dia telah berjaya membawa kepala batu ni balik ke rumah. Kasihan Mak Milah, terisak-isak menangis tadi sewaktu meminta pertolongannya untuk mencari Amira.
          “Ya, saya tahu dan saya pun nak awak anggap saya ni kawan sewaktu kecil awak, bukannya tunangan awak, supaya awak selesa menerima bantuan saya.” Ya ALLAH... baiknya manusia bernama Mail ni. Tak pernah nak ambil hati walaupun kena kutuk dengan macam-macam perkataan. Mana lagi nak cari lelaki macam ni? Kalau jantan yang timbang kilo tu melambaklah, tapi yang baik budi seperti Mail ni sukar sangat nak jumpa. Satu dalam seribu pun entah! Dalam diam Amira memuji Mail di dalam hati.
         
          Bila sampai di halaman rumah, Mak Milah berlari turun dan berdiri tegak bagi menyambut anak kesayangannya. Puas hatinya bila melihat Amira melangkah turun dari kereta Mail. Syukur ya ALLAH, mungkin inilah hikmahnya atas peristiwa ini. Kalau bukan kerana kejadian tadi, rasanya tak mungkin si kepala batu tu, nak naik kereta Mail, apalagi bersembang dengan Mail.
          Meluru Mak Milah mendapatkan Amira.
          “Mira, maafkan mak nak?” Mak Milah memeluk Amira.
          “Mak, ampunkan Mira, Mira banyak dosa dengan mak, Mira selalu sakiti hati mak.” Amira menangis lagi dalam pelukan Mak Milah.
          “Ya, mak maafkan, jom naik ke atas rumah, tak baik dan tak elok bersandiwara kat bawah, nanti nampak dek jiran lain pula ceritanya.” Mak Milah menarik tangan Amira naik ke rumah.
          “Mail, silalah naik, Kak Yati kamu ada buatkan minuman petang.”
          “Baiklah mak cik.” Mail menjawab sambil mengatur cermat langkah kakinya naik ke rumah.
  
        


1 comment: