NOW SHOWING

OBES, tapi manis. Itulah Siti Ajira. Ada yang panggil Siti, ada yang panggil Ajira. Berjaya di desa dan cemerlang di kota. Namun ujian yang melanda di usia remaja, berterusan hingga ke alam rumah tangga. Kaya, handsome, stylo itulah Farhan. Usahawan aksesoris dan servis kenderaan mewah di suburb KL metropolis. Kedua-duanya anti cinta. Ajira benci lelaki kerana baginya lelaki banyak yang jahat dari yang baik. Farhan fobia perempuan kerana apa yang diperlakukan oleh tunangnya terhadap beliau sangat tidak boleh diterima. Takdir ALLAH mengatasi segala, mereka diisytihar husband & wife dengan klausa perjanjian yang dirangka ikut suka. Maka apabila diterjemah ke realiti alam rumah tangga, ternyata ia mengharu-birukan keduanya.

Wednesday, November 21, 2012

AMIR MINAH MACHO BAB 24





                                            BAB 24

“MANA awak pergi selama seminggu?” Ariel Iskandar bertanya sebaik saja dapat bertemu dengan gadis yang telah mengganggu tidurnya.
“Balik kampung, kenapa?”
“Kenapa lama sangat? Dan kenapa saya called asyik tak dapat?”
“Ya ke lama? Rasanya tujuh hari saja.” Amira ketawa, tapi dalam hati rasa pelik.
“Tujuh hari tu rasanya macam tujuh tahun tahu tak?”
“Kenapa pula boleh rasa macam tu?” Amira makin pening dengan gelagat Ariel hari ini, dah lain macam saja. Makan dadah ke mamat ni?
“Amira, awak tahu tak?” Ariel berhenti dari meneruskan kata- kata.
“Tak tahu.” Amira terus menjawab. Memang pun tak tahu, ada ke tiba-tiba tanya benda main sekerat-sekerat. Ayat tanya yang tak sempurna, kalau dalam subjek bahasa Melayu dah sah ayatnya salah. Potong markah.
“Saya cintakan awak,” dengan berani Ariel melafazkan kata hatinya yang tersumbat selama ini, membuatkan Amira terkejut gajah, sebab kalau terkejut beruk tak adalah sebesar mana. Tapi kali ini terkejut sampai rasa nak luruh jantungnya. Amira mempamerkan wajah blur dan tidak percaya dengan apa yang didengar. Rasa macam dalam mimpi. Kemudian Amira ketawa terbahak-bahak. Geli pula rasa tali perut ni.
“Kenapa ketawa?” Ariel menjadi hairan.
“Rasa lawaklah pula, kalau nak main teater, bukan kat sini. Sini tempat baiki kereta.” Amira buat-buat ketawa, padahal dalam dadanya berdentam-dentum jantungnya berdegup, dah jadi macam gendang Cina yang kena palu oleh pendatang Tongsan.
“Betul Mira, saya tak main-main. Saya jatuh cinta pada kali pertama melihat awak, tapi waktu itu saya ingat awak lelaki. So, saya abaikan saja perasaan itu.” Muka Amira mula bertukar menjadi merah serta-merta, malu bila kata-kata Ariel yang ikhlas itu mula mengetuk pintu hatinya. Ariel cintakan aku? Wau bestnya!!!
          Amira terdiam seketika.
          “Sebelum itu saya nak tanya, kenapa awak suka saya?”
          “Cinta itu milik ALLAH yang bersifat subjektif, tak ada sebab yang boleh menjadi kayu pengukurnya. Cinta itu indah dan aneh, boleh terjatuh kepada sesiapa saja yang ia mahu, dan cinta yang terindah ialah cinta kerana ALLAH.”
          “Adakah cinta awak pada saya adalah kerana ALLAH?” sengaja Amira bertanya.
          “Ya kerana ALLAH, dan bila ALLAH telah mencampakkan rasa cinta itu, saya terima dengan hati yang bersyukur. Mungkin ada hikmahnya.” Amira ternganga tak faham dengan apa yang Ariel sampaikan. Terasa tinggi bahasa yang diguna.
          “Wei... bro, tak fahamlah.” Amira merungut.
          “Tak mengapa, suatu hari nanti awak akan faham, dan lagi satu saya suka awak kerana awak pelik.” Ariel ketawa dengan  perkataannya sendiri.
          “Itu yang saya musykil, awak tak malu ke nanti ada girlfriend macam saya ni, dahlah pelik, macam lelaki pula tu?” 
          “Tak, sebab hidup ini ada pusingannya, macam roda. Sekejap ke atas dan sekejap ke bawah. Manakala hati manusia juga sentiasa berubah-ubah dan sesiapa pun boleh berubah bila sampai hidayat ALLAH.”
          “Jadi, awak mengharapkan saya berubah dan awak akan cuba mengubah kehidupan saya, begitu?”
          “Saya tak akan cuba mengubah kebiasaan hidup awak, tapi saya akan memberi awak ilmu dan pengetahuan tentang bagaimana peranan wanita Islam yang sebenarnya, dan saya berharap saat itu kalau awak berubah pun, bukan kerana saya, tetapi kerana cintanya awak kepada ALLAH, Rabb awak.” Dah naik pening kepala Amira dengan falsafah cinta Ariel yang berbelit-belit, rasanya macam sedang bercakap dengan Sasterawan Islamlah pulak. Hiss... tak fahamlah! Ariel senyum bila melihat kerut di wajah Amira.
          “Tak faham tak apa, yang penting awak boleh terima saya jadi boyfriend awak,” manis sekali senyuman Ariel.
          “Okeylah nanti saya pertimbangkan, tapi sebelum itu saya nak tanya sesuatu. Awak pernah dengar tak kumpulan, yang namanya jamaah Tabligh? Kumpulan apa mereka tu?” Senyuman Ariel yang manis tadi, bertukar menjadi selebar daun pisang. Entah apa maknanya Amira tak tahu.
          “Kenapa, awak berminat nak sertai kumpulan jamaah Masturat ke?” Ariel bertanya ghairah.
          “Kumpulan apa pula tu?” Amira mengerutkan dahinya.
          “Kalau lelaki dipanggil kumpulan jamaah Tabligh, manakala perempuan pula, dipanggil kumpulan jamaah Masturat. “Oh, begitu...” kata lembut yang dilontarkan oleh Amira. Selalunya para suami akan membawa isteri masing-masing bila mereka keluar berdakwah.  Kumpulan jamaah Masturat akan jalankan aktiviti bagi kaum muslimat,” sambung Ariel. Amira cuba memberikan perhatian tentang apa yang Ariel cakapkan, memang ia sesuatu pengetahuan yang baru buat Amira.
          “Mereka ni kumpulan ajaran sesat ke?”
          “Kalau tak tahu jangan menuduh, berdosa nanti.” Ariel menegur Amira.
          “Bukan menuduh, saya cuma bertanya. Apa sebenarnya aktiviti mereka?”
          “Mereka adalah kumpulan dakwah yang mengajak masyarakat ke arah melakukan kebaikan dan mentaati ALLAH. Niat mereka sangat murni, sebab bukan semua orang sanggup melakukan kerja dakwah sepertimana mereka. Kalau di Malaysia ni mereka menjalankan aktiviti dengan melakukan dakwah dari satu qariah masjid ke satu qariah masjid yang lain. Dari satu lorong ke satu lorong tempat kediaman, di setiap qariah.”
          “Oh! Jamaah Tabligh tu... baru saya ingat. Jamaah yang suka berpakaian selekeh tu! Dulu sewaktu kat kampung ada dia orang datang kat masjid dua tiga hari, kemudian bila waktu petang dia orang ziarah ke rumah penduduk dan mengajak kita orang pergi masjid dengar dia orang ceramah,” rancak Amira bercerita, macamlah dia tahu sangat.
          “Jangan salahkan jamaah, yang selekeh itu hanya segelintir saja individu yang ada dalam jamaah tu, bukan semua. Itu biasalah... dalam setiap tandan pisang ada juga yang tak elok. Sebenarnya niat dan konsep mereka tu murni, cuma ada beberapa kelemahan yang perlu diperbaiki, itu pandangan saya.”
          “Selalunya apa kelemahan mereka tu? Sebab setahu saya, masyarakat selalu memandang rendah dan serong terhadap kumpulan mereka.” Perbincangan semakin menarik.
          “Pada amatan saya, mereka ni kurang ilmu, terutamanya dalam Ilmu hadith, tauhid, fiqah, tasauf, tafsir dan lain-lain. Bila seseorang yang kurang ilmu, berdakwah, pada asas apakah harus dia sandarkan kata-katanya yang berbentuk dakwah itu. Di situ masyarakat menilai dan melihat kelemahannya.”
          “Betul tu, kalau dah tak ada ilmu, janganlah pandai-pandai nak dakwah.”  Huh... macamlah buah fikirannya itu betul.
          “Itu yang silapnya masyarakat kita. Sedangkan Rasulullah ada berpesan; “Sampaikan olehmu dariku walaupun satu ayat.” Maksudnya, kita umat Islam wajib bagi setiap mukallaf menyampaikan dakwah kepada sesiapa sahaja.” Gaya Ariel dah jadi seperti seorang ustaz.
          “Kalau dah tak pandai, apa nak disampaikan?”
          “Sebab itulah Islam meletakkan hukum fardhu ain ke atas setiap orang Islam, tak kira lelaki atau perempuan belajar ilmu agama, dan bagi sesiapa yang tak belajar, maka tertanggung dosa yang besar terhadapnya.” Naik ngeri Amira mendengarnya, perlahan-lahan dia memendekkan tengkuknya, kalau boleh biar jadi kura-kura. Rasanya ayat Ariel tadi seperti menyindir dirinya saja.
          “Awak menyindir saya ke?”
          “Tak terniat pun, cuma nak bercerita dan berkongsi kebaikan, itu saja. Okey, apa yang hebatnya jamaah Tabligh ni, mereka mengamalkan setiap ilmu yang mereka dapat, walaupun sedikit, kemudian mereka mengajak orang lain sama-sama beramal dengannya. Sebenarnya para graduan lulusan Mesir pun belum tentu sanggup berdakwah seperti cara mereka. Mereka ni sungguh merendah diri, tawadhuk, walaupun mereka seorang yang berpangkat besar. Hebat, kan? ” 
          “Macam mana awak tahu semua ni?”
          “Sebab saya pernah berada dalam golongan mereka. Saya mendapat hidayah ALLAH pun melalui usaha dakwah mereka. Alhamdulillah... saya bersyukur sangat.” Ariel mula membuka rahsia diri. Amira membulatkan mata tanda terkejut. Nasib baik tak mengata lebih-lebih, kalau tak malu sendiri.
          “Sorrylah nak tanya, macam mana awak boleh sertai jamaah tersebut?” 
          “Dulu, saya juga seperti remaja-remaja lain nakal dan liar, jauh dari ALLAH, tapi dengan kuasa ALLAH pada tahun kedua saya di London, saya jatuh sakit. Bayangkan kawan-kawan yang selalu bersuka-ria dengan saya tak seorang pun yang datang membantu, tapi orang-orang yang tak saya kenali pula datang menghulurkan bantuan. Mereka menjaga saya tanpa jemu, sampai saya sembuh, tanpa mengharapkan balasan. Masya-ALLAH! Tabarakallah! Mereka semuanya suka berkorban untuk orang lain. Dari situlah saya mula tertarik dan berubah, dan hidup saya mula rasa bererti.” Terpegun Amira mendengar cerita Ariel, patutlah lelaki ini selalu kelihatan tenang dan rendah diri. Semua orang berubah dan semua orang di sekelilingnya mengharapkan dia berubah, tapi hatinya tak pernah terdetik pun mahu berubah. Kenapa demikian? Terlalu keraskah hati aku? Seperti kerasnya gunung batu kerikil yang terpaksa diletupkan untuk memecahkannya.
          “Kenapa termenung?” Ariel mengejutkan  lamunan Amira.
          “Bukan termenung, cuma berfikir. Saya tak faham tentang  sebuah artikel yang pernah saya baca, kenapa jamaah Tabligh mensyaratkan ahli-ahlinya keluar berdakwah berbulan-bulan tinggalkan keluarga?” Ariel masih tersenyum melihat Amira yang keliru.
          “Suatu sifat yang tidak baik ialah cepat mempercayai sesuatu maklumat yang dibaca atau dilihat mahupun didengar tanpa menyelidik dahulu kesahihannya. Maksud saya apa yang awak baca itu tak semestinya benar. Orang boleh menulis apa saja yang dia suka, tapi kita sebagai pencari maklumat wajib mengenal pasti kebenarannya. Berbalik kepada soalan awak tadi, sebenarnya keluar ke jalan ALLAH itu bukanlah satu kewajipan yang perlu ditunaikan oleh setiap so-called ahli, tapi ianya berbentuk motivasi dalam mempertingkatkan ilmu dan amal serta mujahadah al-nafs.”
          “Sungguh saya tak faham dengan istilah awak.” 
          “Memanglah, itu istilah bahasa Arab yang bermaksud berjuang atas mengekang nafsu.” 
          “Macam mana tu?”
          “Bila kita keluar ke jalan ALLAH dan buat usaha dakwah, hidup kita akan terasa sangat ketenangannya sebab kita tinggalkan sekejap segala hiruk-pikuk dunia yang fana ini, yang ada di hadapan hanyalah ALLAH. Keluar ke jalan ALLAH juga merupakan terapi istimewa untuk membuang segala stress kerja yang kita pikul, dalam tempoh keluar itu kita akan rasa lapang selapangnya. Cuba awak fikir, ALLAH bagi kita 30 hari dalam sebulan, kita cuma perlukan 3 hari saja untuk buat usaha atas ilmu dan amal ini, seolah-olah 3 hari sebulan itu tempoh percutian awak setelah penat bekerja sebulan, itu saja.”
          “Oh... macam tu ke, tapi bagaimana pula dengan keluar selama berbulan-bulan tu?” Amira terkenang kepada Yusman, ke manalah Yusman keluar selama berbulan-bulan itu.
          “Itu namanya keluar ke jalan ALLAH sekali seumur hidup. Macam saya katakan tadi, katakanlah ALLAH bagi kita umur 60 tahun, masa yang diperuntukkan dalam tempoh itu hanyalah 4 bulan saja dalam seumur hidup. Apa yang menariknya ialah jamaah Tabligh ini tak pernah memaksa so-called ahlinya keluar ke jalan ALLAH ni. Apa yang berlaku adalah keikhlasan diri ahli itu sendiri untuk keluar ke jalan ALLAH demi untuk menyambung usaha murni Rasulullah SAW dan merasai kepayahan yang dialami oleh Rasulullah SAW semasa baginda menjalankan dakwah di samping berusaha atas iman dan amal untuk membaiki diri sendiri.” Kagum Amira di atas penerangan Ariel yang panjang lebar itu. Kalau selama ini dia tak pernah tahu pun tentang kewujudan kumpulan jamaah Tabligh, apalagi tentang peranannya dalam dakwah. Apa yang dia tahu hanya kerja sehariannya sahaja, memanglah dia solat, tapi hanya untuk mencukupkan waktu saja, terasa sangat lompongnya iman dan taqwa yang dia miliki.
          “Terima kasihlah atas info tadi.”
          “Ada apa-apa yang awak nak tahu lagi?” Ariel masih bersedia untuk menjawab sebarang kemusykilan.
          “Tak apalah, mungkin lain kali, sekarang ni masa rehat pun dah habis. Nanti dikata curi tulang pula. Awak pula tak nak balik ofis ke?”
          “Tak apa lambat sikit sebab ofis sendiri.” Ariel cuba berkata jujur. Setiap kali bertemu dengan Amira nak saja dia berterus terang, siapakah dirinya yang sebenar, tapi mulut selalu saja kelu.
          “Emm... yalah tu, banyak awak punya ofis sendiri, sekali kena pecat baru awak tahu.”  Ariel Iskandar hanya mampu menyengih bila kena tegur dek Amira yang dah bersedia untuk beredar.
          “Amira, bagaimana dengan cinta saya? Awak menolak atau menerima?”
          “Awak ni pun satu, tak romantik langsung. Ada ke patut seorang teruna melafazkan kata cintanya pada seorang gadis dalam restoran mamak? Tak pernah dibuat orang tahu tak?” Amira ketawa dan Ariel juga ketawa.
          “Tak mengapalah, biarlah Restoran Basyir ni jadi saksi bukti cinta saya pada awak.” Amira ketawa lagi melihat mamat Tabligh ni yang nak jadi romantik, tak masuk langsung. Amira melihat Ariel dari atas sampai ke bawah, lelaki ini sungguh sempurna. Kulitnya yang putih bersih, badannya tegap dan bergaya, wajahnya nampak tenang, senyumannya yang sentiasa menawan, sampai susah Amira nak lupakan, dan yang paling mahal ialah sejemput  janggut yang terhias di dagunya. Wah... ganteng bangat.
          Kemudian Amira berdiri merenung ke dalam dirinya, seorang gadis biasa. Rupa? Alhamdulillah, bolehlah tahan! Tapi taklah secantik Rozita Cek Wan, yang da bomb tu. Kerja, asyik bergelumang dengan minyak hitam saja. Nak berlawa, berhias macam perempuan lain? Tak ada masa dan tak minat. Inilah aku seadanya. Truly Asia!
          “Saya bukan tak nak bawa awak ke tempat-tempat ekslusif untuk mencurahkan cinta saya pada awak. Tapi tak boleh sebab kita belum kahwin, saya tak suka kita berdua-duaan begitu. Fitnah berdua-duaan ni cukup banyak, jadi kita seboleh-bolehnya cuba hindar dari perkara-perkara yang boleh mendatangkan maksiat ni. Jangan risau, bila kita dah kahwin nanti saya akan bawa ke mana saja tempat yang awak mahu pergi,” bersungguh-sungguh Ariel meluahkan rasanya.
          “Okeylah saya terima awak sebab saya juga sukakan awak walaupun saya tahu diri ini tak sempurna,” dengan  senyum lebar Amira membalasnya, tapi terlupakah dia? Atau sengaja dia sememangnya sedar sewaktu melafazkan kata ‘suka’ tadi. Oh... kasihannya Mail, tunangnya sudah ada kekasih hati.




1 comment:

  1. owh, byk pengetahuan yg farra dpt nie...farra pon tak pernah tahu apa tu jamaah Tabligh, dan lain2 tu...owhhhh....

    ReplyDelete