NOW SHOWING

OBES, tapi manis. Itulah Siti Ajira. Ada yang panggil Siti, ada yang panggil Ajira. Berjaya di desa dan cemerlang di kota. Namun ujian yang melanda di usia remaja, berterusan hingga ke alam rumah tangga. Kaya, handsome, stylo itulah Farhan. Usahawan aksesoris dan servis kenderaan mewah di suburb KL metropolis. Kedua-duanya anti cinta. Ajira benci lelaki kerana baginya lelaki banyak yang jahat dari yang baik. Farhan fobia perempuan kerana apa yang diperlakukan oleh tunangnya terhadap beliau sangat tidak boleh diterima. Takdir ALLAH mengatasi segala, mereka diisytihar husband & wife dengan klausa perjanjian yang dirangka ikut suka. Maka apabila diterjemah ke realiti alam rumah tangga, ternyata ia mengharu-birukan keduanya.

Wednesday, November 21, 2012

AMIR MINAH MACHO BAB 23









                                                          BAB 23

          SEPANJANG perjalanan dari utara ke Kuala Lumpur ingatan Amira hanya berpusat kepada Yusman, wajahnya putih bersih penuh cahaya ‘nur’ dengan senyumannya yang menawan dan ketawanya yang lunak. Semuanya persis Hadi. Kalau Hadi sendiri yang melihat, pasti dia sendiri akan tercengang kekaguman dengan ciptaan ALLAH yang sempurna.
          Firasat Amira berat mengatakan Yusman adalah ayahnya, dan sebaik saja tiba di bengkel nanti dia akan terus menghubungi Yusman melalui kad bisnes yang diberikannya tempoh hari, dan kad tersebut ada di pejabat pak su. Hati kecilnya melonjak-lonjak dan berbunga riang kerana tak sabar lagi menunggu pertemuan dengan ayah.
          Tak sabar, memang tak sabar lagi rasanya. Bas yang berdesup dengan kelajuan 110 km sejam pun masih terasa lambat. Kalau boleh nak saja dia pandu bas ini sendiri, biar cepat sampai ke destinasinya. Sabar yong! Sabar itu perlu sangat bagi orang Islam. Orang yang paling kuat dan hebat dalam dunia ini ialah orang yang banyak bersabar dengan ujian ALLAH dan mehnah dunia. Itulah kata-kata Mail sewaktu dia menghantar Amira naik bas pagi tadi. Amira hanya diam, tidak mengia dan tidak pula mengangguk, tapi sikit sebanyak kata-kata tadi  lekat juga di kepalanya.
          “Jaga diri baik-baik ya, jangan lupa solat, jaga pergaulan dengan kawan-kawan lelaki jangan sampai terlebih-lebih pula. Kalau boleh tutuplah kepala, kerana rambut itu aurat bagi seorang wanita.” Mail  memberi pesanan ikhlas pada tunangnya, sedangkan Amira seperti biasa mendengarnya dengan muka bosan dan menyampah. Lubang telinganya seperti ditutup dengan kayu gabus yang boleh menghalang pendengaran dan dia tak bercadang pun untuk mendengar serta mengikuti segala nasihat Mail. Siapa Mail? Mail tak ada hak menegur dia, Mail belum lagi jadi suaminya. Kalau sekadar tunang, jangan  pandai-pandai nak nasihat orang. Eh... orang yang dah kahwin pun boleh bercerai, inikan pula baru bertunang. Tolong sikit, ‘pelease’... Amira meluahkan rasa jengkilnya dalam hati.
          “Saya tahu, awak tak suka saya. Tapi saya percaya kepada qada dan qadar ALLAH. Kalau memang awak ni jodoh saya, maka dia tak akan ke mana. Jadi, saya akan tunggu awak dengan dada yang lapang dan penuh kesabaran.”
          “Mail, aku tak tahu nak cakap apa lagi dengan kau. Jenuh dah, hampir semua trick aku dah guna. Kau sengaja tak nak faham yang aku tak mencintai kau, macam mana aku nak kahwin dengan kau?” Amira bertegas, bukan dia tak kasihan Mail, bukannya dia benci sangat dengan Mail, dan Mail pula memang seorang yang cukup sempurna, tapi nak buat macam mana, cinta itu masih belum hadir.
          “Tak mengapa, cinta saya tak mengharapkan balasan, saya tak kisah, kerana dari kecil lagi saya mencintai awak dan awak tak pernah pun membalasnya.” Mail tetap dengan pegangannya. Sungguh mantop akidah cintanya. Degil betullah mamat poyo ni, sumpah Amira dalam hati.
          “Suka hati kaulah, memandangkan tempoh dua tahun pertunangan kita ni masih panjang, aku beri peluang pada kau, kalau tiba-tiba saja kau suka pada orang lain, maka teruskanlah, dan kau batalkanlah pertunangan kita ini.” Amira berkata jujur, tak perlu berselindung.
          “Itu ke yang awak nak?” sedih saja suara Mail.
          “Entahlah, aku pun tak tahu, tapi itulah yang terbaiknya. Okeylah aku chau dulu.” Amira terus masuk ke dalam perut bas, seketika kemudian bas pun bergerak. Dari dalam bas Amira melihat Mail melambai-lambaikan tangannya, sayu pula hati Amira melihatnya. Entahlah...
          Tiba-tiba kepala Amira tersadung ke hadapan dan semua penumpang pun begitu bila pemandu bas membrekkan bas dalam keadaan mengejut, lamunan terhadap Mail juga terputus dengan mengejut. Rupa-rupanya bas ini hampir-hampir kemalangan dengan lori treler. Kus semangat... itulah yang selalu merisaukan aku bila naik bas ni. Pemandu bas selalu membawa bas macam ribut. Macamlah dia tak sedar yang kenderaan yang dipandunya ini adalah  dikategorikan sebagai kenderaan berat. Tak faham betul dengan sikap pemandu bas ni dan tak serik-serik, walaupun dah berkali kena saman. Apa yang dia orang kejar sebenarnya? Kejar masa atau kejar maut? Seandainya berlaku kemalangan maut, siapakah yang akan bertanggungjawab? Kamu, takdir atau kecuaian? Jawablah wahai para drebar bas. Satu nyawa yang hilang tak akan terbayar dengan berjuta penyesalan. Jangan sampai anda digelar pembunuh di jalan raya. Kalau kamu setuju dengan Qisas, okey jugak! Ini tidak, kalau ‘dan’ cabut, dengan bas dan seisinya kamu tinggalkan, tak gitu.
 Ya ALLAH, apa yang berlaku ni? Selamatkan aku dalam perjalanan ini. “Maha Suci TUHAN yang telah memudahkan kenderaan ini untuk kami, sedangkan kami sebelum itu tidak terdaya menguasainya, dan sesungguhnya kepada TUHAN kamilah kami akan kembali. Amin!” Amira meraut tangannya ke muka sebaik saja selesai berdoa. Ya TUHANku, permudahkanlah segala urusanku hari ini.

Sebaik saja sampai di Bengkel Halim, Amira terus saja meluru masuk ke pejabat tanpa menegur rakan-rakannya yang sedang ralit menyiapkan kerja masing-masing. Harapannya hanya satu saja, biarlah Pak cik Yusman dapat dihubungi.
“Assalamualaikum, boleh saya bercakap dengan Encik Yusman.” Amira terpaksa menggunakan telefon pejabat Pak su Halim apabila panggilannya melalui telefon bimbit tidak dapat dihubungi.
“Ini siapa?” telefonisnya bertanya.
“Saya Amira, boleh saya bercakap dengan Encik Yusman?”
“Maaf, Encik Yusman keluar?”
“Pukul berapa dia balik?”
“Empat bulan lagi baru dia balik.”  Aii... peliknya bunyi.
“Hah... dia pergi mana sebenarnya?” Amira terkejut dengan jawapan yang dia sendiri tak faham.
“Sebenarnya Encik Yusman pergi keluar tabligh ke luar negara selama empat bulan. Adik tahu tak kumpulan Tabligh?” telefonisnya bertanya bila mana dia tahu Amira sedang blur.
“Tak tahu, tapi dia tetap balik, kan?”
“Insya-ALLAH, dia akan balik.”
“Kalau dia balik nanti, akak tolong sampaikan salam saya padanya. Katakan; anak perempuannya yang dia tinggalkan dahulu sedang mencarinya.”
“Siapa nama adik?” sekali lagi telefonis itu bertanya. Mungkin kerana terkejut, dia terlupa nama pemanggil.
“Amira Batrisya.” Amira menjawab sedih.
“Nombor telefon adik untuk dihubungi?”
“Tak perlu, akak sebut saja budak bengkel kereta, saya pasti dia akan ingat. Okey kak, terima kasih kerana membantu,” sebak dada Amira, lain yang diharap lain pula yang jadinya. Untuk hari ini mungkin tiada lagi keceriaan yang akan mengundang, yang ada hanya kesedihan kerana apa yang terjadi tak seindah impian.
“Hoi! Mak cik, bila sampai?” Pian menjerkah Amira yang sedang tekun di hadapan komputer.
“Dah lama sampai.” Amira menjawab selamba, sikit pun tak terkejut.
“Kenapa ni? Bad mood saja.” Pian menegur lagi.
“Mana kau tahu aku bad mood? Sepanjang aku tiada dulu, kau dah belajar ilmu tilik nasib ke?”
“Tak ada pula macam tu, tapi aku kenal kau dah lama. Dengar cara kau menjawab pun aku dah tahu, kau ni tengah bad mood.”                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                     
“Pandailah kau, dah tahu aku tengah bad mood lebih baik kau cabut cepat, karang tak pasal-pasal bakul sampah ni naik atas kepala kau.” Pian ketawa senang bila dapat dengar Amira marah-marah.
“Kenapa kau ketawa?” Pelik Amira melihat Pian, dah kena marah pun ketawa.
“Aku ketawa sebab kau masih Amira yang dulu, masih member aku. Aku takut sangat bila kau balik kampung.” Pian berjeda sambil memerhati wajah Amira yang  ketat.
“Kenapa takut pula?” Pening Amira dengan Pian ni.
“Aku takut kau berubah jadi wanita muslimah sejati,” lancar saja mulut Pian menuturkannya.
“Habis kau tak suka kalau aku berubah jadi muslimah sejati?”
“Bukan tak suka, tapi aku takut kau akan lupakan aku. Kita tak boleh lagi bergaul mesra macam dulu.” Ketawa Amira mendengar kata-kata Pian yang tak berasas.
“Jangan ganggu akulah, aku banyak kerja ni.” Amira menghalau Pian yang masih tersengih di muka pintu.
“Aku jenguk kau sebab nak sampaikan salam orang yang rindukan kau.”
“Siapa pula yang rindukan aku, kau ke?” Amira ketawa lagi. Pian ni ada-ada sajalah.
“Bukan aku, tapi abang handsome tulah, selalu saja datang sini cari kau. Kenapa kau offkan hanfon kau? Nasib baik abang handsome tu tak mati kerinduan.” Amira berhenti ketawa.
“Siapa abang handsome?”
“Berapa banyak abang handsome yang kau ada?” Gila betul Pian ni, aku tanya dia, dia tanya aku balik.
“Ariel?”
“Yalah, siapa lagi kalau bukan Abang Ariel yang dah gila bayang kat kau.” Pian ketawa.
“Kau cakap baik-baik sikit, jangan nak main-main dengan aku, karang tak pasal-pasal selipar Jepun ni, masuk mulut kau,” marah Amira.
“Itulah sesuatu yang pelik sedang bermain-main dalam kepala otak aku yang tak berapa cerdik ni. Macam manalah  Ariel boleh jatuh hati dengan perempuan yang tak sempurna macam kau ni? Nak kata jantan, tak pula jantan, tapi perangai kasar mengalahkan orang jantan.  Pada hal dengan kekacakan dia tu... seratus orang perempuan yang sempurna pun dia boleh dapat.” Pian melemparkan bom api ke arah Amira. Belum pun sempat Amira bangun dari kerusi, Pian sudah cabut.
“Eh... mamat, kalau kau belum beli insuran mulut, lebih baik kau beli cepat-cepat. Karang kalau koyak-rabak mulut, tak ada siapa nak bertanggungjawab.” Amira menjerit dari dalam pejabat. Pian dah lesap entah ke mana-mana. Berani dia mengata aku depan-depan. Memang nak cari cari nahas gamaknya.
Betul ke cakap Pian, yang Ariel datang cari aku kerana rindu? Kalaulah betul alangkah bestnya... Malu I!











1 comment: